Glatte hvide vægge på badeværelset - hvordan?

Hej
Jeg er i gang med at renovere badeværelse og skal til at spartle væggene. Jeg vil gerne have helt glatte hvide vægge.
Er der nogen der kan forklare mig hvordan arbejdsgangen er og hvad der skal bruges? Tænker sandspartel, men det er ikke noget som jeg har erfaring med, så tips og tricks modtages med kyshånd.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ville nok hjælpe de fleste hvis du fortalte hvordan de ser ud i dag. 
Jeg har pudset væggene med en gang fliseklæb, for at forbedre underlagets vedhæftningsevne og udligne de været huller og niveauforskelle.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Så er det "bare" at fuldspartle dine vægge og så male, eller sætte filt på og male. Der er et par videoer på youtube som meget fint viser hvordan man fuldspartler. Selv synes jeg arbejdet bliver langt nemmere med en ergo spartel. 

Alletiders. Det er sandspartel, der skal bruges, ikke? Hvordan sørger man for at få skarpe hjørner ved vinduer? 
Ved udvendige hjørner spartler du en hjørneskinne ind. Det gælder og hjørnerne ved et vindue. 
Ved indvendige hjørner afslutter du med en gummifuge inden du maler.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Når man spartler så træk et meget tyndt lag på hvis væggen ellers er nogenlunde lige. Brug en meget bred spartel  og øve dig i at trykke lidt ekstra på den side som du skal kommer til  ved næste træk med spartel. På den måde undgår du at der kommer striber efter spartel kanten. 
Så slibes der let og eventuel en gang spartel igen. 
Man behøver ikke hjørneforstærkning ved f.eks. vinduer. Det er kun hvor man har stort slid på hjørnet at det nødvendigt.
Lad spartelmasse  stå lidt ud over kanten i første omgang. Næste dag sliber du inde fra vindues åbning med slibepapir på et bræt eller lignende. Så kan kanten komme til at stå helt fint. 
Men er det i forvejen lige så ændrer det tynde lag jo ikke på det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg brugte vådrumsspartel fra LIP og synes den var rimelig nem at arbejde med - og sluttede med glasfilt inden maling.

Jeg brugte kantlister til udvendige hjørner, selvom der ikke er den store risiko for slag og skader. Men med hjørnelister er det meget let at få det skarpt og helt lige. De billige i plast er fin til formålet, men hvis det er store længder er der nok mere hold i en aluliste.

Mvh. AllanE
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også