Skydedør i gavl, urealalisitisk?

Jeg har udsigt til marker og køer, det kunne jeg godt tænke mig at kunne se indefra huset. 
Så jeg har set mig lun på en skydedør.

Huset har 7,5 meter bred gavl. Og er 8 meter langt.
Skydedøren ca 3 meter bred.

Det er både inde- og ydermur jeg skal ha fjernet og lagt en seriøs overligger op x 2.

Vil det overhovedet kunne lade sig gøre eller bør jeg begrænse mig ? 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jens J.
Jens J.
801 3500
Selvfølgelig kan det lade sig gøre. Alt er muligt for den der bærer viljen i hjertet - og har lyst og råd til projektet   

Hvad det vil koste har jeg ingen ide om, men måske skal du først have fat i en bygningskonstruktør der kan rådgive dig om hvad der skal til i dit tilfælde. 

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
En skydedør mod det fri er ikke optimalt. Du vil med 100% sikkerhed få sand i skinnerne.

Du får et langt bedre resultat med en hængslet dobbeltdør. Ved samme lejlighed bør du konstruerer en solid stolpe, monteret med en kraftig stormkrog der kan holde dørene når det blæser.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
BOFH
BOFH
1959 8600
Noget jern op til at afstive. Foldedør nedsænket til gulvniveau. Næsten 100% åbningsareal og en lille træterrasse foran så man ikke træder "ned" i haven, man kan gå ud i bare tæer og det meste skidt er faldet af inden man træder ind i stuen.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Dumpappen
Dumpappen Trådstarter
4
Tak for nogle gode inputs. Det hele bliver taget med i overvejelserne.

Så vidt jeg kan se så er der

Enkelt, double og triple skifte murstens overligger, men max 12 sten bred (ca 3 meter)

Murma/Skalflex alu profil (op til 6 meter)

H / HEB jern, men er vist ikke veleget til facade mur ?

Jeg vil helst ha en murstens overligger som falder ind i farve, men er spændet på 3 meter så ikke så stort at det faktisk ikke kan gøres med murstens overligger?
Det skal selvfølgelig beregnes, men nogle ved måske allerede nu om hullet er for bredt til murstens overligger for så vil jeg hellere begrænse mig lidt eller kan den reddes hjem på anden måde med murma? 

AllanE
AllanE
2198 2650
Jeg har lige lavet samme øvelse i mit hus og kan sige, at resultatet er fantastisk og forandrer hele stuen/køkkenet.

Vi valgte en skydedør - en Velfac 200, som er virkelig flot og med lavt bundtrin. Udenfor har jeg lavet en lille træterrasse, så man har niveaufri udgang til det fri. Det har du også plads til, kan jeg se på billederne.

Start med at finde en ingeniør og betal for at få lavet beregninger på hvordan det skal understøttes. Der er større krav til overliggeren i dit tilfælde, fordi du har 1. sal. Jeg har næsten ingen vægt på min væg, da tagspær vender parallelt med den og derfor er der ikke så stort tryk på.

Jeg fortalte ingeniøren, at jeg ville have en åbning uden stolpe i midten og at den skulle være så bred som mulig og mindst 3 m. Det endte med en at ingeniøren anviste 2 x HEB100 bjælker: én til bagmuren og én til formuren. I dit tilfælde kan man forestille sig, at det skal være større dimensioner og måske nogle søjler i siderne (som skjules i muren).

Men vær forberedt på, at arbejdet med at lægge jern ind, lave hullet og murer siderne pænt op igen, er meget omfattende (mange timer) og sviner helt vildt indenfor.

Mvh. AllanE
STH
STH
179 8310
Du kunne jo også vælge en folde dør, som feks den vi har sat i, den er 2,3M, men fåes på mål.
Den viste gav vi ca 30.000Kr for uden montering i januar 2021
Mvh Steen
Annonce
Første skridt må være en bygningskonstruktør el. Lign. 
Når man sidder og Googler rundt støder man på mange løsninger men en prof. Vil formentligt kunne styre i den rigtige/billigste løsning alene baseret på erfaring. 

Ang. Tegloverligger. Selve den præfabrikeret overligger står aldrig alene, der skal mures friskt ovenpå så man derved "bygger en bjælke" det kan sagtens være 10 skifter alt efter spændet. Ved et enkelt vindue som fx i din gavl er spændet så kort at vægten fint bliver fordelt på omkringliggende murværk og derfor holder det når gds kun ligger en overligger og fuger op mod det gamle murværk, men det er ikke den korrekte måde. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Populært lige nu

1. Skifte undertag uden at pille tagsten af?
    Lav-Hus (læst 165 gange)
  2. Træpille produktion
    Fyr og opvarmning (læst 24765 gange)
  3. Fuger har forkert farve
    Lav-Hus (læst 384 gange)
  4. Hjælp , fjernvarm virker ikke
    Fyr og opvarmning (læst 404 gange)
  5. Højtryksrenser til rensning af kloak?
    Værktøj og maskiner (læst 561 gange)
  6. Kreativ løsning til hylde
    Lav-Hus (læst 203 gange)
  7. Jo-el kabel tromler
    Belysning (læst 349 gange)
  8. udgravning til fundament med højt grundvand
    Lav-Hus (læst 568 gange)
  9. Nyt hus fra bunden :-) Lidt hjælp til erfaringspriser
    Lav-Hus (læst 305 gange)
  10. Transientbeskyttelse af pillefyr
    Belysning (læst 260 gange)

Tilmeld dig og få fordele