Restaurering af gamle mahoni (finer) døre i hus fra 60-erne

Jeg er flyttet til et hus fra 62 hvor de oprindelige mahonidøre er bevaret. De fleste er faktisk fine, så jeg har besluttet at bevare dem (og IKKE, som mange andre, at overmale dem). Men døren til badeværelset er meget medtaget af fugt, udtørring og fedtpletter. Jeg tør ikke slibe alt for meget, da fineren ikke er så tyk, men hvad vi I anbefale? Skal jeg rense med noget bestemt og så give olie, eller? 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dine døre er oprindeligt behandlet med lak. Det bør du fortsætte med så dørene ikke adskiller sig væsentligt fra hinanden. Altså ingen olie.

1: Start med at rengøre døren med klude og en sæbeopløsning. Glem grundrens og vær næring med vand. Gentag processen om nødvendigt indtil alle fedtpletter væk.

2: Slip forsigtigt i hånden indtil alle plettede farveforskelle er væk. Støvsug grundigt indtil al slipestøv er fjernet.

3: Laker 2-3 gange med mat interiørlak, og forbedr udluftningen i badeværelset så resultat med døren er langtidsholdbar. 

4: Fremover bør du også rengøre døren oftere - specielt lige over håndtaget som er særlig udsat for "fingernas".
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
nielsen_helle
nielsen_helle Trådstarter
6
Tak for indlæg. Jeg var gået ud fra at dørene havde fået olie (det ligner det), men du er sikker på at man i 62 ikke brugte olie til døre af den type?
Hvilken sæbe vil du foreslå - det er vel ikke brun sæbe eller sæbespåner når der skal lakeres ovenpå?
Vi er flyttet til huset sidste år, og før os har der boet et par med 3 piger - der er nok blevet badet meget  Udluftningen er fin nu, og jeg skal nok rengøre fremover  
Man brugte ikke olie til døre i 60'erne. De er med 99% sikkerhed lakerede.

Du skal netop bruge brun sæbe fordi det affedter, men du skal også være omhyggelig med at fjerne alle sæberester inden lakering.

Sæbespåner bruges hovedsagelig til vedligeholdelse af ludbehandlede gulve, men kan også bruges til at holde "fingernas" i ave.

Ja - teenager piger bader som sæler.   
Annonce
nielsen_helle
6
Tak for hjælpen. Så prøver jeg det  
nielsen_helle
6
For resten. Hvad vil du anbefale at jeg vasker de andre døre af i (de er meget pæne, men jo nok også er lakeret helt tilbage i 60-erne?). Jeg havde jo tænkt at de skulle vaskes i noget olievenligt, men det er måske mere Axaj? Vh 
Ajax indeholder salmiakspiritus. Hold dig til brun sæbe for at minimere risiko for misfarvninger. 

Du har ikke brug for noget olievenligt. Du har brug for noget affedtende fordi dørene skal lakeres som jeg har anbefalet, og der er brun sæbe det sikre valg.
Annonce
nielsen_helle
6
Tak - men det er de andre døre, som er ok, og jeg ikke mener skal lakeres igen - bare rengøres så de ikke er halvnussede🙂
Det var også sådan jeg havde forstået dig.   

Mit forslag vil bevirke at badeværelsesdøren kommer til at ligne de andre. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Populært lige nu

1. Batteri som strømkilde
    Lav-Hus (læst 568 gange)
  2. ydervægge temperatur
    Fyr og opvarmning (læst 476 gange)
  3. Jo-el kabel tromler
    Belysning (læst 349 gange)
  4. Stenhøj 500 liters 3 cylinder kompressor
    Værktøj og maskiner (læst 1146 gange)
  5. Højtryksrenser til rensning af kloak?
    Værktøj og maskiner (læst 561 gange)
  6. Garagevæg
    Lav-Hus (læst 192 gange)
  7. Simpel hjemmelavet træpillemaskine
    Grøn energi og sparetips (læst 24811 gange)
  8. Hvad "limer" man zinktagrender sammen med/stopper utætheder
    Lav-Hus (læst 183 gange)
  9. Nyt hus fra bunden :-) Lidt hjælp til erfaringspriser
    Lav-Hus (læst 305 gange)
  10. Vaske malerruller UDEN rindende vand?
    Lav-Hus (læst 172 gange)

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis