Renovation af badeværelse, hæve gulvet -> gulvvarme?

Hej LDS'ere,

Vi står og vil gerne have renoveret vores badeværelse. Det er et ældre badeværelse med gamle fliser, heldigvis gulvvarme. Umiddelbart tænker jeg huset har haft gulvvarme i badeværelse før resten af huset, da badeværelset ligger 4cm lavere end resten.

Ved renoveringen kunne vi godt tænke os at få hævet gulvet de 4 cm.
Hvad er den bedste løsning her? Kan det betale sig?

Skal vi bare få banket fliserne op, og hældt noget flydende beton eller selvnivellerende spartelmasse på og hæve gulvet. Jeg er tænker det kommer til at tage længere tid for varme værelset op, men bliver det for meget?

Risikerer man at lave en kuldebro hvis man bare hælder beton eller lign, på gulvet?
Jeg er ikke selv super skarp omkring det, jeg ved ikke hvordan badeværelset er blevet bygget, men skal det vådrumsisoleres på nogen måde ingen man hæver gulvet?

På forhånd tak!

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det må nok kunne lade sig gøre at hæve gulvet, men så skal det vådrumssikres. Hvad med dit gulvafløb - kan det hæves lovligt?
Jeg ville nok banke det gamle gulv op, få gennemgået rør i gulv, og lægge ny tidssvarende isolering. 

Søren O
Velkommen til LDS!

Der er en regel om, at der SKAL være et fald/niveauforskel på 3 cm fra afløb i badet til døren. Så husk at have dét med i tankerne, hvis du hæver gulvet. Afhængigt af rummets størrelse, så kan det klares med et fald inde i brusenichen eller det kan laves jævnt fordelt fra den ene ende af rummet til det anden.

Vådrumsmembran laver man lige under fliserne, dvs. du støber først, derefter maler med vådrumsmembran og til sidst fliseklæb og fliser.

En større betonklods vil selvfølgelig give en træghed i gulvvarmen, men jeg ved ikke hvor meget det konkret betyder. Er det el-gulvvarme?

Mvh. AllanE
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Der er netop den 3 cm "kar regel" som Allan e forklarer. Der skal kunne stå 3 cm vand over afløb før det løber ud andre steder typisk under døren. 
Så hvis du hæver gulvet så meget så skal du også hæve dørtrin samt lave vådrumssikring op til dørtrin. Så på den måde kommer du til at "gå op i " badeværelse.
Det betyder ikke noget for gulvvarme, da det nye beton og fliser er gode varmeledere. 
Skal der komme gode råd angående hele projekt må vi vide noget mere. Er det lejlighed på 3 sal, enfam. hus, bad på 1. sal , husets alder. Tidligere renoveringer ? ? 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for jeres kommentarer!
Det er et, et plans hus. Det er alm gulvvarme med vand fra pillefyret :) 

Vi kunne godt tænke os at lave som på billedet her, og at faldet på 3cm er i brusenichen.
Så resten af gulvet kommer op 4 cm, og så et fald ned 3 cm i brusenichen som den røde pil viser

Jeg tænker det kommer til at tage en smule længere at varme op, det vigtigste for mig er at jeg ikke kommer til at lave en kuldebro, skal det isoleres på nogen måde ud til væggen?

Søren O skriver om afløbet kan hæves lovligt. Vi har 2 afløb - bruseniche og under håndvask (tror de er forbundet) samt. toilet. Er det muligt at hæve afløb, skal rørene forlænges eller hvordan?
Det er muligt til visse afløbsskåle at montere en ramme til at forhøje kanten. Purus laver disse men der er stramme krav ift at ramme og skål passer korrekt sammen og for at det er lovligt.  Det er såvidt jeg ved arbejde der kræver autorisation. Så du skal have fat på en vvs'er for at undersøge nærmere, umiddelbart kan det være en udfordring hvis det skal hæves mere end 1cm da man kun må sætte en enkelt forhøjer ovenpå skålen.

/BOFH 



Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tror også det er en god ide, at få besøg af en VVS'er. Hvis fliserne alligevel skal bankes af, kan det jo også være, at han/hun vil anbefale at slå afløbene fri og skifte dem. Evt. sløjfe afløbet under vasken (det endte det med i vores ny-istandsatte badeværelse efter input fra VVS'eren). Det er selvfølgelig en udfordring at lave meget om, når der er gulvvarme. Men det vil VVS'eren nok kunne vurdere.


Mvh. AllanE
Hvordan er den eksisterende konstruktion isoleret? Hvornår er det bygget? 
Jeg er klar over at du pt. Har varme i gulvet, men nutildags isolerer men jo med 3-400mm.. 
Er en helt ny konstruktion en mulighed for jer?(Altså at banke hele gulvet op og etablere helt nyt)

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også