Pudsning af hus i kalksandsten

Hej!

Nå, der eftersom at det ikke er lykkedes mig at finde en murer til at påtage sig opgaven, må jeg selv i gang med at pudse min gavl. I første omgang grundpuds, og så netpuds engang i fremtiden.

Huset er bygget i 1937 og er opført i de skrækkeligt porøse kalksandsten. Der er flere af denne type huse her i byen, og jeg har fået at vide af flere, at de er pudset i en såkaldt bastardmørtel.

Skåret helt ud i pap, hvad består denne bastardmørtel af (blandingsforhold osv.) og hvilke forberedelser skal der til? Div. sætningsrevner er udbedret med armeringsjern og multipuds. Jeg forestiller mig at det kunne være en fordel at svumme væggen først, for at nedsætte sugeevnen - men med hvad?

Håber at I kan hjælpe mig i den rigtige retning.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo lidt af en opgave hvis du ikke har prøvet at pudse før. 
Men her er en guide med blandings forhold fra Ålborg portland. LINK
Heraf fremgår at du kan bruge vådmørtel omkring 1:8 hvis du blander efter volumen. Det vil sige då måler op med en spand før når du putter det i blandemaskine. Når det er facade puds så er det vigtig at have ens blandinger. Du kan med fordel få det leveret i storsæk på 0,5 m3 det er ofte meget billigere end at hente det i mindre sække. 
På samme side kan du trykke dig ind for at få en vejledning sendt pr. post så er det nemmere at studere det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej.

Jeg har lagde for nogen tid siden mærke til et ældre hus, hvor man havde opsat nogle isoleringsbatch udenpå huset inden det blev pudset. Det så ud til at være rimelig nemt at pudse udenpå det, og så kommer der noget isolering, hvilket jo godt kan bruges i denne tid.
Ved ikke, om det kan være relevant for dig, men forslaget er givet videre.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Isolerings bats vil være fine, men der jo noget gesims og minimal udhæng som også kan tænkes ind i projektet 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis