Spørsmål til ledning i murværk

Hej. Og på forhånd tak for din tid.
jeg er igang med at lave et styrketræningsrum i mine stuer på 4 sal, i min lejlighed.
jeg bor i en murstens andelsbolig bygning fra 1912 (ca).

Mit nuværende projekt består i at jeg gerne vil installere det der hedder træktårne, som er en kabeltræksmakine, med vægtstakke. Jeg har en model i sigte som skal skrues/boltes til væg, i henholdsvis top og bund.

indskrueningspunktet i bunden er 3 cm fra gulvet. Jeg har fod panel på som er 18 cm i højden, og lige over panelet sidder der en kontakt, hvilket gør mig en smule nervørs ift. til at skulle bore dernede, ca.15 cm under Under kontaktens højde.

Jeg tager selvfølgelig fodpanelet ned.

jeg er i tvivl om at jeg evt. kan risikere at borer ind i ledninger, da jeg ærligt talt ikke ved om de ligger i samme højde som som kontakten, eller om nogen her f.eks. kan sige med et klart rungende nej, det gør de ikke.….Fordi……at…..

eller om jeg er nødsagt til at hyrer en elektriker der kan komme forbi med sådan en scanner/søger i kvalitet, der lige kan slå det fast, er osse en overvejelse.

På forhånd tak og mvh
Silas

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Med et rungende Ja/nej så kan man ikke sige det herfra.   
Men du kunne skrue kontakten løs og se om ledninger kommer ind i dåsen oppe fra - bagfra eller nedefra. Det er vist det bedste råd lige nu. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis du påtænker at installere en eller flere af disse maskiner der får gulvet til at ryste voldsomt når vægten slippes, vinder du nok ikke "bedste nabo" prisen i år   

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Jens J. skrev den 05-09-2022 08:58:54

Hvis du påtænker at installere en eller flere af disse maskiner der får gulvet til at ryste voldsomt når vægten slippes, vinder du nok ikke "bedste nabo" prisen i år   

Man slipper da ikke bare vægten.. ✌️

Er du sikker på at etageadskillelsen kan holde, Joakim B Olesen? 👀😅
HrT skrev den 05-09-2022 14:06:52

Er du sikker på at etageadskillelsen kan holde, Joakim B Olesen? 👀😅

500 kg maximum er belastningsgrænse i sådanne lejligheder som min per kvm. Det er jeg ikke i nærheden af.

Annonce
Der er jo ikke mere belastning på væggen en det man trækker. Altså vel maks. 30 kg. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 05-09-2022 22:40:18

Der er jo ikke mere belastning på væggen en det man trækker. Altså vel maks. 30 kg. 

Spændende teori, om hvor meget træk der ligger på væggen, kontra trykket mod gulvet. Idet man hiver og en vægtstak løftes, ligger vægten i kablet over nogen hjul der guider vægten. De hjul har stadig et tryk fra kabel og vægt nedad, og det er jo aldrig som at stå og hive i tårnet med hvad der svarer til samme mænge kraft. Der er nok noget af kraften som muren tager sig af, men jeg er af den teoretiske forståelse at selve konstruktionen bærer det meste.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis