Udskiftning af ældre termostatventil

Hejsa
Jeg har overtaget et 'svensk' hus fra sidst i 70'erne med 1-strenget varmeanlæg (og direkte fjernvarme) med alle de originale radiatorer fra byggeriets start formoder jeg - monteringen ligner i hvert fald, hvad jeg har set under ferieophold i det svenske gennem tiderne. Billeder af radiator/termostat vedlagt.

Spørgsmål:
  1. hvilken termostat er der tale om? (der står TA - RTV på drejegrebet i plastik)
  2. kan den demonteres og erstattes af hvad..? (pladsen er MEGET trang mht. afmontering)
  3. sidder der en pakdåse, som holder på vandet a'la DANFOS ? (når termostatventilen fjernes)
  4. kan der umiddelbart monteres NY termostat - eller skal der foretages yderligere indgreb (pakdåse)? 
  5. Bemærk - der er direkte fjernvarme og 1-strenget varmesystem... er der særlige forhold, som bør iagttages i den forbindelse? Lidt underligt, at man i slut-70'erne anvendte den type rørføring, men det er måske typisk svensk på det tidspunkt...?
Eventuelle link/produktnumre som kan benyttes er meget velkomne   :-)

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror ikke det er en termostat, snarere en “åben mere eller mindre ventil”. Et billede efter du har fjernet plastgrebet kan måske hjælpe på dit spørgsmål.
Hvorfor ønsker du den udskiftet?
Kan radiatoren måske midlertidigt presses lidt ud fra væggen øverst?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Mener nu nok det er en termostat. den blanke midterdel er føleren. 1 kan du ikke de
reje den yderste omløber så du kan få grebet af. hvad er der galt med den ?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Har selv for længe siden løst problemet...  Ældre svensk termostat, som er blevet udskiftet  :-)
Og hvad var så problemet. det kunne være at andre gerne ville lære noget.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
mfa — hvilke termostater byttede du til? Og hvordan fik du den af? Vi har tilsvarende i et hus fra 60’erne og overvejer at skifte dem der driller…
Så vidt jeg husker endte det med en termostat fra LavprisVVS - model "TA TRV Nordic" - hvor du lige skal tjekke gevindstørrelsen på dit nuværende gevind inden varerne ryger i kurven. 
Huset er solgt, så jeg kan ikke tjekke yderligere data på ventilerne.
Den store blanke møtrik blev løsnet forsigtigt (dårlig plads) - tror jeg benyttede både lille rørtang/fastnøgle str. 30 el. 32.
Der var 'fingerskrue' på den nye termostatventil, så det gik lidt nemmere (selvom det ikke var  DANFOS standard) så der var lidt manuel justering, for at få rumtemperatur/talskala til at passe nogenlunde sammen, da jeg ikke skiftede pakdåser.  
HUSK at lukke for vandet.... ;-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis