Spørgsmål om sand, terrændæk, og bundsikring

Hej forum

Jeg er konstruktørstuderende, og har lidt svært ved at forstå forskellige ting omkring sandpuder, bundsikringssand, terrændæk, og forskellige slags sand og grus. Håber i kan hjælpe mig med at svare på nogen af mine spørgsmål.

  • Hvilken slags grus bruges der i en sandpude, og hvorfor? Jeg ved at den kan bestå af vasket sand, hvilket giver mening da det er vandafledende, men hvorfor kan jeg så læse andre steder at der også kan bruges harpet sand, hvilket er meget lidt vandafledende?
  • Er sandpuder overhoved nødvendige når der graves ud til et bygningsfundament? Eller er det kun relevant ved flisebelægning og indkørsler?
  • Kan det kapillarbrydende lag ikke fungere som bundsikringssand? De har nogenlunde den samme funktion: forhindre fugt i at trænge op i fundamentet.
  • Er afretningssand og harpet sand det samme? De har begge højt lerindhold, og ligner meget hinanden.
  • Ville man bruge afretningssand eller stabilgrus i et terrændæk, mellem det kapillarbrydende lag og den trykfaste isolering, for at sørge for at der er et flat underlag?
Tak for hjælpen!
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Du er på en side hvor det er gør det selv folk der skriver ud fra egne erfaringer. Derfor er det ikke altid helt "juridisk dækkende" 
For lige at få begreber på plads. 
Terrændæk er den beton plade som man ofte har i et hus. Det kan være under krybekælder, under trægulv på reglar eller øverst under gulvtæppe. 
Ordet grus bruges på Sjælland f.eks. om det vi her i Jylland kalder sand. Så det er jo lidt selvmodsigende at du spørger til grus i forbindelse med en sandpude. Når vi siger frus så er det med en vis stenstørrelse på over ca. 5 mm 
En sandpude er ikke altid et must ved bygnings fundamenter. Det er kun hvis der skal fyldes ekstra op at man skal anvende sand da det kan komprimeres med vibrator.