Spørgsmål om sand, terrændæk, og bundsikring

Hej forum

Jeg er konstruktørstuderende, og har lidt svært ved at forstå forskellige ting omkring sandpuder, bundsikringssand, terrændæk, og forskellige slags sand og grus. Håber i kan hjælpe mig med at svare på nogen af mine spørgsmål.

  • Hvilken slags grus bruges der i en sandpude, og hvorfor? Jeg ved at den kan bestå af vasket sand, hvilket giver mening da det er vandafledende, men hvorfor kan jeg så læse andre steder at der også kan bruges harpet sand, hvilket er meget lidt vandafledende?
  • Er sandpuder overhoved nødvendige når der graves ud til et bygningsfundament? Eller er det kun relevant ved flisebelægning og indkørsler?
  • Kan det kapillarbrydende lag ikke fungere som bundsikringssand? De har nogenlunde den samme funktion: forhindre fugt i at trænge op i fundamentet.
  • Er afretningssand og harpet sand det samme? De har begge højt lerindhold, og ligner meget hinanden.
  • Ville man bruge afretningssand eller stabilgrus i et terrændæk, mellem det kapillarbrydende lag og den trykfaste isolering, for at sørge for at der er et flat underlag?
Tak for hjælpen!
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Du er på en side hvor det er gør det selv folk der skriver ud fra egne erfaringer. Derfor er det ikke altid helt "juridisk dækkende" 
For lige at få begreber på plads. 
Terrændæk er den beton plade som man ofte har i et hus. Det kan være under krybekælder, under trægulv på reglar eller øverst under gulvtæppe. 
Ordet grus bruges på Sjælland f.eks. om det vi her i Jylland kalder sand. Så det er jo lidt selvmodsigende at du spørger til grus i forbindelse med en sandpude. Når vi siger frus så er det med en vis stenstørrelse på over ca. 5 mm 
En sandpude er ikke altid et must ved bygnings fundamenter. Det er kun hvis der skal fyldes ekstra op at man skal anvende sand da det kan komprimeres med vibrator. 
Så hvis det har været nødvendig at grave en del jord af for at komme af med ler, moebund eller andet så sandpude. Eller det er en skrå grund og der skal fyldes op for at få pladsen til at være vandret bruges sandpude. 
Jeg mener ikke man kan bruge vasket sand til det formål, da det ikke kan vibreres sammen. Til det formål skal det indeholde lidt urenheder såsom ler partikler. 
Jeg tror at afretnings sand og harpet sand er det samme. Ordet at >harpe< betyder at det er sorteret over en rist. Det er altså gravet ud i en grusgrav og læsset i en tromlerist med forskellig størrelse si / riste. Så kommer det ud under på hver sit transportbånd og kan så lægges om hver sin dynge. 
Det harpede sand er ganske udmærket at lave fladt terræn med. Det bruges under fliselag o.s.v. 
Stabilgrus bruger man ikke under isolering. Det er en blanding af forskellig sand og grus med forskellig kordstørrelse. Derfor kan det bankes sammen og blive næsten vandtæt. 
Er der brug for kapilar brydende lag så kan det være vasket grus altså med en stenstørrelse 10 -20 mm 
Vasket sand er vel det man bruger til at smide over fliser så det lukker mellemrum af. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mandmand jeg har et spørgsmål til dig. Kan man læse til konstruktør uden at have håndværkeruddannelse først, og hvilke krav stilles der for at begynde uddannelsen?

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis