Er denne nulling korrekt?

Hej LDS

Vi har overtaget en dobbelt lejlighed, hvor der i el-tavlen er lavet noget, som ligner en "nulling".
Da der ikke var krav om el-rapport i andelsforeningen, ved jeg dog ikke om det er korrekt lavet. Når jeg læser på nettet omkring nulling, så syntes jeg at det som er lavet i vores el-tavle ser forkert ud.

Kan I give jeres besyv med om det er udført korrekt, eller om jeg skal have en elektriker ud og lave noget om?

Billeder herunder, samt en "tegning" af hvordan kablerne er trukket. Jeg kan ikke fjerne afdækningskappen helt, uden at skulle fjerne det skab/låge, som skjuler eltavlen.

Vh Micki


Hej LDS Vi har overtaget en dobbelt lejlighed... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke spor farlig som det er monteret. Men der er naturligvis en mindre fejl i monterings måden med 2 ledere i samme klemme. 
Hvis du lægger mærke til det så er det også tilfældet med de ledninger som er sløjfet under de fleste gruppeafbrydere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
S. Fabrin skrev den 15-09-2022 19:52:19

Udover at du udtaler dig aldeles skråsikker om statikken i den NES stikkontakt uden at have kendskab til den, så mangler jeg din syn på at bruge både TT og TN jord blandet sammen i en pærevælling. Da problemet første gang var oppe at vende blandt de kloge, var uenigheden stor. Jeg kan ikke se det nødvendige i, at man blander to PE systemer sammen, udover at der i love og regler er krav om HPFI relæ. Der burde selvfølgelig have være lavet en undtagelse fra net med nulsikkert net. 
Jeg har yderligere et spørgsmål til dig: " Er du uddannet inden for elbranchen?"

Jeg udtaler mig ikke skråsikkert. Jeg udtaler mig sikkert om en konstruktions spændingsforhold baseret på arealmomenter og kærvvikrning af hærdeplast. Om det er omtalte stikkontakt, et stykke legetøj eller en melamin-tallernen er uvæsentligt. Hvis du vel at mærke taler om en anden tråd en denne?

Mit syn på TN og TT jord? Jeg er bange for der er noget du misforstår. Jeg blander ikke TT eller TN jord sammen. Hvad får dig til at skrive det?  Jeg svarer på et specifikt smørgsmål. 

Der er flere årsager til der ikke er lavet undtagelser. Homogenitet, harmonisering, brugervenlighed og bla. DK jord vs de andr ejordsystmer i EU der er godkendt til brug i DK og deraf manglende PE forbindelse på mange produkter til køkken og bryggers. Eldelen er kun en lille del af lovgivningen - mange steder faktisk den mindste.

Nej jeg er civilingeniør - ikke el-brancheuddannet.


Mickit skrev den 20-09-2022 13:17:03

Jeg forstår det på følgende måde:

Måske det her billede viser det lidt bedre/nemmere at forstå :-). PEN lederen (den der kommer fra måler og er blå på dit billede) skal gå op til jordskinnen. Den skal markeres med grøn/gul tape i hver ende. Den kan også være grøn/gul men skal så have blå tape i hver ende,så det er tydeligt det er en PEN leder og ikke blot en PE eller N leder. Der skal så gå en blå leder fra jordskinnen og til indgangen på HPFI.

Så i dit tilfælde skal den blå ledning fra måleren forlænges op til jordskinnen. Den tynde gul/grønne ledning der sidder sammen med den blå i samme hul og går op til jordskinnen skal fjernes. Og der skal sættes en ny blå leder fra jorskinne til N på indgangssiden på HFPI. Denne nye blå leder skal være minimum 10mm2 (hvis den er i kobber)

Jordskinne, jordklemrække og jordplint er i dette tilfælde synonymer.

Udføres det som beskrevet ovenfor er det ifølge gældende lovgivning

Du kan også få gjort som S.Fabrin skriver. Så opdelingen fra PEN til PE og N sker ved måleren (istedet for at ske i jordklemmen som jeg skrev ovenfor). Man undgår markering af PEN leder. Til gengæld skal man åbne til målerklemmerne og kan samtidig ikke let se at der er nulling. Dette er også helt ifølge gældende lovgivning.


Love er minimumsiveauet
buller27 skrev den 21-09-2022 02:02:46

S. Fabrin skrev den 15-09-2022 19:52:19

Udover at du udtaler dig aldeles skråsikker om statikken i den NES stikkontakt uden at have kendskab til den, så mangler jeg din syn på at bruge både TT og TN jord blandet sammen i en pærevælling. Da problemet første gang var oppe at vende blandt de kloge, var uenigheden stor. Jeg kan ikke se det nødvendige i, at man blander to PE systemer sammen, udover at der i love og regler er krav om HPFI relæ. Der burde selvfølgelig have være lavet en undtagelse fra net med nulsikkert net. 
Jeg har yderligere et spørgsmål til dig: " Er du uddannet inden for elbranchen?"

Jeg udtaler mig ikke skråsikkert. Jeg udtaler mig sikkert om en konstruktions spændingsforhold baseret på arealmomenter og kærvvikrning af hærdeplast. Om det er omtalte stikkontakt, et stykke legetøj eller en melamin-tallernen er uvæsentligt. Hvis du vel at mærke taler om en anden tråd en denne?

Mit syn på TN og TT jord? Jeg er bange for der er noget du misforstår. Jeg blander ikke TT eller TN jord sammen. Hvad får dig til at skrive det?  Jeg svarer på et specifikt smørgsmål. 

Der er flere årsager til der ikke er lavet undtagelser. Homogenitet, harmonisering, brugervenlighed og bla. DK jord vs de andr ejordsystmer i EU der er godkendt til brug i DK og deraf manglende PE forbindelse på mange produkter til køkken og bryggers. Eldelen er kun en lille del af lovgivningen - mange steder faktisk den mindste.

Nej jeg er civilingeniør - ikke el-brancheuddannet.


Mickit skrev den 20-09-2022 13:17:03

Jeg forstår det på følgende måde:

Måske det her billede viser det lidt bedre/nemmere at forstå :-). PEN lederen (den der kommer fra måler og er blå på dit billede) skal gå op til jordskinnen. Den skal markeres med grøn/gul tape i hver ende. Den kan også være grøn/gul men skal så have blå tape i hver ende,så det er tydeligt det er en PEN leder og ikke blot en PE eller N leder. Der skal så gå en blå leder fra jordskinnen og til indgangen på HPFI.

Så i dit tilfælde skal den blå ledning fra måleren forlænges op til jordskinnen. Den tynde gul/grønne ledning der sidder sammen med den blå i samme hul og går op til jordskinnen skal fjernes. Og der skal sættes en ny blå leder fra jorskinne til N på indgangssiden på HFPI. Denne nye blå leder skal være minimum 10mm2 (hvis den er i kobber)

Jordskinne, jordklemrække og jordplint er i dette tilfælde synonymer.

Udføres det som beskrevet ovenfor er det ifølge gældende lovgivning

Du kan også få gjort som S.Fabrin skriver. Så opdelingen fra PEN til PE og N sker ved måleren (istedet for at ske i jordklemmen som jeg skrev ovenfor). Man undgår markering af PEN leder. Til gengæld skal man åbne til målerklemmerne og kan samtidig ikke let se at der er nulling. Dette er også helt ifølge gældende lovgivning.

 Så tror jeg at jeg har fattet det, tak for udførlig forklaring! Så må jeg have fat i elektrikeren, så det kan blive fixet :)

Mickit skrev den 21-09-2022 10:03:29

buller27 skrev den 21-09-2022 02:02:46

S. Fabrin skrev den 15-09-2022 19:52:19

Udover at du udtaler dig aldeles skråsikker om statikken i den NES stikkontakt uden at have kendskab til den, så mangler jeg din syn på at bruge både TT og TN jord blandet sammen i en pærevælling. Da problemet første gang var oppe at vende blandt de kloge, var uenigheden stor. Jeg kan ikke se det nødvendige i, at man blander to PE systemer sammen, udover at der i love og regler er krav om HPFI relæ. Der burde selvfølgelig have være lavet en undtagelse fra net med nulsikkert net. 
Jeg har yderligere et spørgsmål til dig: " Er du uddannet inden for elbranchen?"

Jeg udtaler mig ikke skråsikkert. Jeg udtaler mig sikkert om en konstruktions spændingsforhold baseret på arealmomenter og kærvvikrning af hærdeplast. Om det er omtalte stikkontakt, et stykke legetøj eller en melamin-tallernen er uvæsentligt. Hvis du vel at mærke taler om en anden tråd en denne?

Mit syn på TN og TT jord? Jeg er bange for der er noget du misforstår. Jeg blander ikke TT eller TN jord sammen. Hvad får dig til at skrive det?  Jeg svarer på et specifikt smørgsmål. 

Der er flere årsager til der ikke er lavet undtagelser. Homogenitet, harmonisering, brugervenlighed og bla. DK jord vs de andr ejordsystmer i EU der er godkendt til brug i DK og deraf manglende PE forbindelse på mange produkter til køkken og bryggers. Eldelen er kun en lille del af lovgivningen - mange steder faktisk den mindste.

Nej jeg er civilingeniør - ikke el-brancheuddannet.


Mickit skrev den 20-09-2022 13:17:03

Jeg forstår det på følgende måde:

Måske det her billede viser det lidt bedre/nemmere at forstå :-). PEN lederen (den der kommer fra måler og er blå på dit billede) skal gå op til jordskinnen. Den skal markeres med grøn/gul tape i hver ende. Den kan også være grøn/gul men skal så have blå tape i hver ende,så det er tydeligt det er en PEN leder og ikke blot en PE eller N leder. Der skal så gå en blå leder fra jordskinnen og til indgangen på HPFI.

Så i dit tilfælde skal den blå ledning fra måleren forlænges op til jordskinnen. Den tynde gul/grønne ledning der sidder sammen med den blå i samme hul og går op til jordskinnen skal fjernes. Og der skal sættes en ny blå leder fra jorskinne til N på indgangssiden på HFPI. Denne nye blå leder skal være minimum 10mm2 (hvis den er i kobber)

Jordskinne, jordklemrække og jordplint er i dette tilfælde synonymer.

Udføres det som beskrevet ovenfor er det ifølge gældende lovgivning

Du kan også få gjort som S.Fabrin skriver. Så opdelingen fra PEN til PE og N sker ved måleren (istedet for at ske i jordklemmen som jeg skrev ovenfor). Man undgår markering af PEN leder. Til gengæld skal man åbne til målerklemmerne og kan samtidig ikke let se at der er nulling. Dette er også helt ifølge gældende lovgivning.

 Så tror jeg at jeg har fattet det, tak for udførlig forklaring! Så må jeg have fat i elektrikeren, så det kan blive fixet :)

Det var så lidt. Det burde heller ikke koste det store. Giver du en god beskrivelse af opgaven til et aut. instllatør firma så burde de ret præcist kunne give et bud på hvad det koster. 


Love er minimumsiveauet
Så i dit tilfælde skal den blå ledning fra måleren forlænges op til jordskinnen. Den tynde gul/grønne ledning der sidder sammen med den blå i samme hul og går op til jordskinnen skal fjernes. Og der skal sættes en ny blå leder fra jorskinne til N på indgangssiden på HFPI. Denne nye blå leder skal være minimum 10mm2 (hvis den er i kobber)
Nej der skal ikke forbindes en  ledning fra HPFI relæet og til jordplinten.
Der skal kun være en ledning fra jordplinten til nulklemmen i målerens klemmekasse. 
I øvrigt er det et stykke arbejde, der laves på timeløn. At få et tilbud er helt hen i vejret.

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 21-09-2022 15:00:22

Så i dit tilfælde skal den blå ledning fra måleren forlænges op til jordskinnen. Den tynde gul/grønne ledning der sidder sammen med den blå i samme hul og går op til jordskinnen skal fjernes. Og der skal sættes en ny blå leder fra jorskinne til N på indgangssiden på HFPI. Denne nye blå leder skal være minimum 10mm2 (hvis den er i kobber)
Nej der skal ikke forbindes en  ledning fra HPFI relæet og til jordplinten.
Der skal kun være en ledning fra jordplinten til nulklemmen i målerens klemmekasse. 
I øvrigt er det et stykke arbejde, der laves på timeløn. At få et tilbud er helt hen i vejret.

Der er to måder at lave opdelingen på. Den måde du beskrev - med opdeling ved måler og den måde jeg beskrev - opdelingen sker i jordskinnen. Jeg vil opfordre dig til at læse det jeg skriver lidt grundigere. Så reduceres risikoen for misforståelser.

Vil en el-installatør ikke give et tilbud på et stykke arbejde hvis der foreligger en grundig beskrivelse med billeder så vil jeg på det kraftigste lede efter en anden til udføre opgaven. Arbejde på timeløn for sådan en simpel, kort og lavrisiko opgave er helt hen i vejret. Men vi kan jo bare blive enige om at være uenige på det punkt :-)


Love er minimumsiveauet
Nulling udføres ved, at der føres en ledning fra jordingsplinten til målerens nulklemme. Er vi enige om det?
Personbeskyttelse kan også udføres ved, ar der monteres en sumstrømstransformer også kaldet HPFI-/RCD relæ.
Kravene til beskyttelse med HPFI relæ er at fejlspændingen ikke må overstige 50V og udløsestrømmen må højst være 30 mA. Det betyder at modstanden til jord højst må være 1666 Ohm. Dette er opfyldt, hvis PE/jordledningen forbindes til transformerens jordledning, som skal opfylde kravet om højst 2 Ohms overgangsmodstand målt i forhold til neutral jord.
Vi er fuldstændig enige om at være uenige om at give tilbud på sådan et lille stykke arbejde er fuldstændig hen i vejret. 

fase
S. Fabrin skrev den 21-09-2022 22:29:07

Nulling udføres ved, at der føres en ledning fra jordingsplinten til målerens nulklemme. Er vi enige om det?
Personbeskyttelse kan også udføres ved, ar der monteres en sumstrømstransformer også kaldet HPFI-/RCD relæ.
Kravene til beskyttelse med HPFI relæ er at fejlspændingen ikke må overstige 50V og udløsestrømmen må højst være 30 mA. Det betyder at modstanden til jord højst må være 1666 Ohm. Dette er opfyldt, hvis PE/jordledningen forbindes til transformerens jordledning, som skal opfylde kravet om højst 2 Ohms overgangsmodstand målt i forhold til neutral jord.
Vi er fuldstændig enige om at være uenige om at give tilbud på sådan et lille stykke arbejde er fuldstændig hen i vejret. 

Ja og så en leder fra jordskinnen til Indgang (N) på HPFI . Det var sådan jeg skrev det.og sådan som det billede jeg uploadede viser. Alternativtleder fra målerens nulklemme til jordskinnen + endnu en leder fra måleren til ind på HFPI(N) hvis det er umuligt uden at stikke to ledninger i samme montering.



Love er minimumsiveauet
Der skal være en leder fra klemrække under måler og på til tilgang på HPFI
PLUS der skal vær en leder fra klemrække under måler og til jordskinne.
Så undgår man den ekstra samling på jord/nul leder. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Lederen fra afgang på måleren til  tilgang på HPFI indgår i tilslutningen af HPFI relæet. Er det det der menes eller menes der en ekstra ledning fra klemmekassen og til HPFI relæet?

fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis