Er denne nulling korrekt?

Hej LDS

Vi har overtaget en dobbelt lejlighed, hvor der i el-tavlen er lavet noget, som ligner en "nulling".
Da der ikke var krav om el-rapport i andelsforeningen, ved jeg dog ikke om det er korrekt lavet. Når jeg læser på nettet omkring nulling, så syntes jeg at det som er lavet i vores el-tavle ser forkert ud.

Kan I give jeres besyv med om det er udført korrekt, eller om jeg skal have en elektriker ud og lave noget om?

Billeder herunder, samt en "tegning" af hvordan kablerne er trukket. Jeg kan ikke fjerne afdækningskappen helt, uden at skulle fjerne det skab/låge, som skjuler eltavlen.

Vh Micki


Hej LDS Vi har overtaget en dobbelt lejlighed... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 13-09-2022 18:21:11

Hvis nettet er nulsikkert, hvorfor er der så installeret et HPFI relæ. Der har i tidernes morgen været en diskution om det betimelige i at have både HPFI relæ og nulling, hvor man bare tilsluttede PE til nullen på indgangssiden på HPFI relæet og dermed faktisk kortsluttede nullen i relæet. Du kan jo tegne vektordiagrammet for spændinger og strømme og selvfølgelig også fejlstrømme.

Jeg skal ikke kunne udtale mig om hvad man har gjort i tidernes morgen. Men det har aldrig været lovligt at tilsluttet PE og N leder i samme tilslutning på indgangssiden på HPFI for sådan en ny installation. Og HPFI er lovpligtigt i boliger. Nulling eller ej ( der er ganske få undtagelser).

Jeg tog kun stilling til lovligheden af installationen. Ikke om loven, praksis eller teorien giver mening. :-) Det var det OP spurgte ind til. Jeg antager at "korrekt" i OPS spørgsmål er ens betydende med "jævfør gældende lovgining" 


Love er minimumsiveauet
Det er klart, at der skal være et HPFI relæ i installationen for nulling blev for mange år siden ikke mere tilladt fordi det stillede krav om nulsikre net. Disse krav var næsten umulige at opfylde vest for Valby Bakke. At nullen er monteret forkert er så en anden sag. 

fase
S. Fabrin skrev den 14-09-2022 07:18:21

Det er klart, at der skal være et HPFI relæ i installationen for nulling blev for mange år siden ikke mere tilladt fordi det stillede krav om nulsikre net. Disse krav var næsten umulige at opfylde vest for Valby Bakke. At nullen er monteret forkert er så en anden sag. 

Hvis Radius Elnet i FRB og KBH er nulsikret så er det jo ikke noget problem. Nok ikke for nybyg - hvilket ikke ville give den store mening. Men alle de etageejendomme og parcelhuse jeg har været i i KBH (S, V, NV, K og Ø) bygget før 1970erne har alle haft TN systemjord (på nær de parcelhuse der har fået gennemgående renovering sidenhen). Og det er jo langt over halvdelen af boligmassen.


Love er minimumsiveauet
Udover at du udtaler dig aldeles skråsikker om statikken i den NES stikkontakt uden at have kendskab til den, så mangler jeg din syn på at bruge både TT og TN jord blandet sammen i en pærevælling. Da problemet første gang var oppe at vende blandt de kloge, var uenigheden stor. Jeg kan ikke se det nødvendige i, at man blander to PE systemer sammen, udover at der i love og regler er krav om HPFI relæ. Der burde selvfølgelig have være lavet en undtagelse fra net med nulsikkert net. 
Jeg har yderligere et spørgsmål til dig: " Er du uddannet inden for elbranchen?"

fase
Tak for svar, til jer begge.

Som jeg forstår det, er der som sådan ikke noget farligt i det, som der er lavet - HPFI vil slå fra som det skal.

Men der er en fejl i at Jord og NUL er ført ind i samme klemme i HPFI.

Der skulle NUL reelt være ført direkte op i jordskinnen, hvorefter et nyt kabel skulle føres fra jordskinnen og ned i NUL på indgangssiden af HPFI?

Dvs. jeg skal have fat i en elektriker til at forlænge mit NUL-kabel, og føre det op i jordskinnen, og nyt kabel videre derfra. Må man overhovedet forlænge NUL-kablet? Ellers kræver det desværre nok en større omgang, at komme ind til de fælles ledninger, som går op gennem ejendommen.
Annonce
man kan og må godt forlænge nul kablet, det en en rutine ting for en elektriker at splejse/forlænge kabl
er og ledninger
Nullen skal blive, hvor den er, men jordledningen skal forlænges og monteres i klemmekassens nulklemme. Det betyder at der bliver ført en gulgrøn ledning ubrudt fra skinnen med jordledninger til klemmekassens nulklemme.

fase
Jeg forstår det på følgende måde:
Nej, nullen skal ikke op i jordplinten. Så er det jo som før. Fjern den blå ledning fra tilgangen på HPFI relæet og til jordplinten. Du skal bare have en gulgrøn fra jordplinten og til nul i klemmekassen og ikke andet.

fase
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis