Er denne nulling korrekt?

Hej LDS

Vi har overtaget en dobbelt lejlighed, hvor der i el-tavlen er lavet noget, som ligner en "nulling".
Da der ikke var krav om el-rapport i andelsforeningen, ved jeg dog ikke om det er korrekt lavet. Når jeg læser på nettet omkring nulling, så syntes jeg at det som er lavet i vores el-tavle ser forkert ud.

Kan I give jeres besyv med om det er udført korrekt, eller om jeg skal have en elektriker ud og lave noget om?

Billeder herunder, samt en "tegning" af hvordan kablerne er trukket. Jeg kan ikke fjerne afdækningskappen helt, uden at skulle fjerne det skab/låge, som skjuler eltavlen.

Vh Micki


32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I installationen udføres jord og nulling ens, idet alle jordledninger fra installationen samles i en koblingsplint som vist på billede 2. Forskellen på jordelektrode og nulling er, at ved jordelektrode forbindes jordledningen til en jordelektrode med en maksimal overgangsmodstand på 1666 Ohm, medens ved nulling er jordledningen forbundet som vist i billede 3, altså på indgangen til  HPFI/RCD relæet. Så din jordforbindelse kan godt være helt i orden, hvis DONG tillader nulling.

fase
Tak for svar :) Jeg forstår det som om, at det er OK - såfremt DONG tillader det.
Det ved jeg selvfølgelig ikke om de gør, da installationen var sådan, da vi overtog lejligheden og derfor ikke har undersøgt nærmere.
Den installatør, som har lavet arbejdet, ved om det er lovligt.  

fase
Hvad står der beskrevet på måler tavle ved siden af selv måleren. Og hvad laver denne tavle egentlig der. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 05-09-2022 00:37:35

Hvad står der beskrevet på måler tavle ved siden af selv måleren. Og hvad laver denne tavle egentlig der. 

 Det er tips og tricks til hvad man skal gøre hvis strømmen går. Det er som sagt to lejligheder, som er lagt sammen for omkring 15 år siden, i den forbindelse har man åbenbart ikke fjernet den målertavle.

Annonce
S. Fabrin skrev den 04-09-2022 08:11:40

Den installatør, som har lavet arbejdet, ved om det er lovligt.  

 Jeg ved ikke hvem, der har lavet arbejdet. Der er ingen faktura længere, da lejligheden har skiftet ejere en del gange siden.

Dit forsyningsselskab skal selvfølgelig tillade nulling (TN systemjord) i ejendommen. Det er meget udbredt i KBH og mange lejlighedskomplekser har det ogse på Frederiksberg hvor hele nettet er godkendt til det.

Din installation er dog ikke udført helt lovligt(Ifl Elsikkerhedsloven). Den er som sådan ikke farlig. Men PEN lederen skal gå op til jordskinnen og herfra en PEN leder til indgang på HPFI. Man må ikke samle begge ledere i tilslutningen på HFPI. PEN leder skal desuden mærkes. I din installation er den grøn/gul og skal derfor mærkes med blå tape så det er tydeligt at det er en PEN leder(jord -og nul leder) og ikke blot en PE leder(jord leder). Om lederen har den korrekte minimumtykkelse kan jeg ikke lige se.

Har selv været hele "møllen" igennem ifm med el-eftersyn i ejerbolig. 

En glimrende gennemgang:

https://cubus-adsl.dk/elteknik/installationer/nulling.php

Love er minimumsiveauet
buller27. Egentlig er er nulling og beskyttelse med RCD/HPFI en sammenblanding af to beskyttelsessystemer, så den måske lidt uheldige sammenblanding er lidt uforståelig. Nulling er det samme som en forbindelse til transformerens jord og kræver et nulsikkert net.

fase
S. Fabrin skrev den 13-09-2022 08:51:13

buller27. Egentlig er er nulling og beskyttelse med RCD/HPFI en sammenblanding af to beskyttelsessystemer, så den måske lidt uheldige sammenblanding er lidt uforståelig. Nulling er det samme som en forbindelse til transformerens jord og kræver et nulsikkert net.

 Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår. Er det mig der laver en uheldig sammenblanding?
Ifølge Radius er elnettet i KBH og FRB nulsikkert.


Love er minimumsiveauet
Hvis nettet er nulsikkert, hvorfor er der så installeret et HPFI relæ. Der har i tidernes morgen været en diskution om det betimelige i at have både HPFI relæ og nulling, hvor man bare tilsluttede PE til nullen på indgangssiden på HPFI relæet og dermed faktisk kortsluttede nullen i relæet. Du kan jo tegne vektordiagrammet for spændinger og strømme og selvfølgelig også fejlstrømme.

fase
Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis