Slibe og polere shellak

Jeg har eksperimenteret med at påføre shellak på et stykke træ i et par måneder. 
Med en "tampon" som består at vat indeni og et stykke bomulds T-shirt udvendig.  
Først i cirkel bevægelser og til sidst på langs, for at glatte de "cirkel mærker" lidt ud, men som regel er det for sent. Det tørrer lynhurtigt. 
Hvad kan man slibe og polere det med?  
De erfarne bruger sprit på en klud og tynd shellak opløsning til det. De siger at det bliver tværret ud og blankt efter mange lag. 
Jeg vil hellere polere det med noget som er beregnet til polering. 

Jeg har set en fra USA bruge ridsefjerner.  Kan se at Turtle Wax har sådan en. 
Jeg ved ikke om der er silikone i det, men jeg tror jeg skal give shellaken en omgang polyurethan lak efter et stykke tid, for at beskytte mod vand, så der må ikke være silikone i.  Den scratch remover - sliber den eller fylder den ridser op?
https://www.thansen.dk/bil/bilpleje/voks-og-polish/turtle-wax-ridsefjerner/n1227177116/pn-245030803

Shellak er følsom overfor vand og sprit. Polyurethan lak er modstandsdygtig overfor alkohol og vand.
https://www.borupkemi.dk/farve-kemi/plasti-kote-spraymaling/polyurethan-klarlak

Spejlbillede i shellakken er ikke særligt tydeligt. Det skal slibes glat og poleres.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fransk polering er tidskrævende proces. Blankheden opstår ved at der opbygges mange (rigtigt mange) lag, og hvert lag er ultra tyndt.
Jeg har lavet et spisebord i eg med fransk polering, og jeg gætter på at der nok er 50-100 lag inden det begynder at blive blankt.
Nu er egetræ nok en af de "værste" træsorter at vælge, da eg har nogle små "huller" i overfladen som man ikke kan slibe sig ud af, men skal fyldes med lak. Det betød at jeg først fyldte alle hullerne med lak i en kanyle over 14 dage. Så sleb jeg overfladen og efterfyldte "hullerne" med mere lak, for så at slibe igen inden turen med de mange lag med " bomuldsbolden" gik i gang. Det er et herre arbejde, som jeg aldrig vil lave mere, for hold nu kæft det tager tid  

Om man kan polere med noget andet oven på ved jeg ikke, men i min verden forsvinder ideen med fransk polering totalt... Hvorfor så ikke bruge traditionel lak lagt på med pensel og så slibe og polere det ?

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Ok, tak. Jeg må finde en slibe og polermiddel. 
Jeg har lukket de små huller i overfladen med shellak og pimpsten pulver. Det har taget 1 time i 3 dage på pladen på billedet. Jeg synes ikke det er så slemt.
Shellak er ok. Støvet i lokalet kan ikke nå at klæbe sig fast på lakken, fordi lakken er tør lige så snart man smører den på, det kræver ikke malerkabine og sprøjter. Bare en klud. 
Den plade jeg bruger er også porøs. Masser af små huller.
På det øverste billede efter lukning af de små huller. 
På det nederste billede en porøs plade og plade med lukkede små huller og shellak på.  Det er den samme plade som jeg har skåret over i 2 dele.



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også