Hvor starter skel-linien?

Hej alle

Ved at lave nogle overvejelser om mit hus, garager m.m.

Er dog i tvivl om, hvor starter skellet mod vejen?

Førhen i tiden havde huset 5 meter ud til vejen. Sidenhen er der kommet en bred cykelsti og dobbelt-fortov. Det ændrede afstanden til ca. 2,5 meter. Senere igen er vejen blevet udvidet og blevet til dobbeltspor. Det betyder, at jeg nu kun ca. har en halv meter til fortovet fra huset.

Vil det sige, at jeg nu fremover, skal beregne 2,5m fra skel ved fortovets start? Og nu nok skal ansøge om byggetilladelse/dispensation til diverse m.m., hvis jeg ikke bygger inden for lovens rammer i forhold til skel og andet relateret?

Mange tak.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis fortov og cykelsti er offentlig areal, og det må man formode, begynder dit skel ved bagkant fortov.

fase
Tak for det hurtige svar. Bagkant fortov, er den kant, der er tættest mod huset ikke?

EDIT: Yes er det.

Kan kommunerne bare tage vores grund? Er alligevel en masse meter, som er røget uden nogen form for kompensation og mere støj (75+ db)
Du kan se matrikelskel på krak 
https://map.krak.dk/m/aWixT
Jonathanhandyman skrev den 03-09-2022 10:24:24

Du kan se matrikelskel på krak 
https://map.krak.dk/m/aWixT

 Tak

pao8 skrev den 03-09-2022 10:12:49

Tak for det hurtige svar. Bagkant fortov, er den kant, der er tættest mod huset ikke?

EDIT: Yes er det.

Kan kommunerne bare tage vores grund? Er alligevel en masse meter, som er røget uden nogen form for kompensation og mere støj (75+ db)

 Nej selvfølgelig kan kommunen ikke bare gafle et areal der tilhøre dig - ejeren på det tidspunkt vej- og fortov m.m. blev udvidet. Der må givetvis været sat nye skelpæle - ellers er det bestemt ikke gået efter bogen - med mindre kommunen rent faktisk i forvejen ejede arealet du har brugt som forhave.  

Annonce
Frank Chr. skrev den 03-09-2022 10:47:00

pao8 skrev den 03-09-2022 10:12:49

Tak for det hurtige svar. Bagkant fortov, er den kant, der er tættest mod huset ikke?

EDIT: Yes er det.

Kan kommunerne bare tage vores grund? Er alligevel en masse meter, som er røget uden nogen form for kompensation og mere støj (75+ db)

 Nej selvfølgelig kan kommunen ikke bare gafle et areal der tilhøre dig. 

 Men de tidligere ejere og naboerne siger, at de aldrig blev kompenseret, da de tog noget af arealet til offentlig vej. Kan også være, der står noget i de tidligere papir, som jeg har overset. Men du har ret. Også lige meget. Jeg kan ikke ændre på det.

Jeg må sende en ansøgning afsted. Ellers mange tak til jer alle. 

pao8 skrev den 03-09-2022 10:53:00

Frank Chr. skrev den 03-09-2022 10:47:00

pao8 skrev den 03-09-2022 10:12:49

Tak for det hurtige svar. Bagkant fortov, er den kant, der er tættest mod huset ikke?

EDIT: Yes er det.

Kan kommunerne bare tage vores grund? Er alligevel en masse meter, som er røget uden nogen form for kompensation og mere støj (75+ db)

 Nej selvfølgelig kan kommunen ikke bare gafle et areal der tilhøre dig. 

 Men de tidligere ejere og naboerne siger, at de aldrig blev kompenseret, da de tog noget af arealet til offentlig vej. Kan også være, der står noget i de tidligere papir, som jeg har overset. Men du har ret. Også lige meget. Jeg kan ikke ændre på det.

Jeg må sende en ansøgning afsted. Ellers mange tak til jer alle. 

 Du kan finde din ejendoms historik her https://public.filarkiv.dk/ 

Bemærk at Skel i f.eks.Krak eller lignende, på ingen moder, er ret visninger, pga meget stor unøjagtighed, som let kan andrage både 3 og 4 meter. Kilde: Geo's egen hjemmeside

Jo, men naboer med flere skal jo ikke kompenseres hvis det offentlige hele tiden har ejet arealet, og naboerne bare ikke har styr på hvor grænsen mellem deres grund og andres er.
Lyder som om du også kunne have gavn af at få besøg af en landmåler til at plante nogen pinde så du ikke dummer dig og render ind i uforudsete udgifter til at reversere et eller andet fordi du ikke følger love og regler.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 03-09-2022 17:36:52

Jo, men naboer med flere skal jo ikke kompenseres hvis det offentlige hele tiden har ejet arealet, og naboerne bare ikke har styr på hvor grænsen mellem deres grund og andres er.
Lyder som om du også kunne have gavn af at få besøg af en landmåler til at plante nogen pinde så du ikke dummer dig og render ind i uforudsete udgifter til at reversere et eller andet fordi du ikke følger love og regler.

 Det hus, vi overtager, har et græsstykke foran huset, som ejendomsmægleren mente tilhørte ejendommen, men hvor elmåleren sad et godt stykke inde. Jeg kunne se i de oprindelige tegninger, at skellinjen går 5 meter fra byggelinjen. Dvs stort set hvor måleren sidder. Mao har jeg glæden ved at slå et stykke kommunalt græsareal, men det gør det ikke til mit. 


Interessant nok kan jeg iøvrigt se på google maps gamle billeder, at der er fjernet en mindre støttemur i skel for at udjævne arealet mod vejen. Mit råd er at finde de oprindelige tegninger af byggelinje og skel. Hvis kommunen har eksproprieret uden varsel og kompensation, så bare rolig: Mor Mette haster en lovgivning igennem for dét også… spøg til side, men hvis det er tilfældet, kan du vel tage udgangspunkt i skel for din ansøgning uanfægtet at der er et fortov på din grund
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis