Væg opbygning, pudning, rækkefølge.

Hus fra 1900. 
Jeg har hakket alt løs puds ned fra væggen og remmen.
Jeg ser 1 knækket mursten samt et zikzak mønster hvor indervæggen har sat sig.
Bør jeg reparere det? 

Jeg vil gerne ha lige lysnninger, laver jeg det før eller efter at vinduerne blir skiftet?

Pudser jeg bare remmen op som var det en normal væg? 

Jeg havde tænkt mig at pudse væggen op men er der nogen der taler for gipsplader istedet. eller måske en kombination? 

Hvornår fræser jeg kabelkanalen ind til strøm? Før eller efter pudsning? 


2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, før, nej (søm hønsenet på først), hvis du sætter gips op ville jeg bruge varmvægsplader for bedre isolering + skære ud i lysninger så kuldebroen bliver brudt, før.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Velkommen på lds.
Remmen og et lille stykke ned på muren dækkes med kyllingenet eller lignende. Der sømmes fast med papsøm eller clipses fast. 
El-rør / kabler og dåser fræses ind i muren før pudsning. dåser kan med fordel mures fast før man trækker kabel, blot man undlader mørtel lige netop hvor kabel skal komme ind. Jeg ved ikke hvad du mener med "kabelkanalen" 
Lige lysninger opnår du ved at sætte et bræt i hver side af lysning ved vindue. Så skærer du 2 stumper bræt som lige netop er lidt for lang til at sidde imellem de 2 brædder. Så kan man kile det fast på sådan en måde at brædder i hver side lige netop sidder i lod og på linje ca. 1- 2 cm uden for muren men netop i niveau med det fastsiddende pudslag. Men det er lidt afhængig af hvor skæv din væg er. 
Så er fremgangs måden 
1. fugte væggen. Det vil sige haste en del vand på den med en murerkost eller spraye noget vand på med haveslangen. 
2. lave udkast som er en meget tynd blanding man med en murerske kaster på muren i en glidende bevægelse så det på muren ser ud som en "vifte" Næste håndfuld på samme måde bare lige ved siden af. Så efterhånden er muren helt fyldt med et tyndt lag med nogle mindre knotter. Det er kun på den rå mur og på bjælken det er nødvendigt med udkast.
3. Dagen efter trækkes mørtel på væggen i en ca. 10 cm bred stribe ( leder )  lige ved siden af dine brædder ved vindue. 2 m vaterpas trækkes vandret op så mørtel er i plan med brædder. Derfra og ned imod gulvet og op til loftet fortsættes 10 cm leder som afrettes med 2 m vaterpas så det er netop på linje med striben ved brædder.
      3a  Der holdes en pause så leder lige sætter sig lidt ( størkner lidt 
4. Så trækkes mørtel på hele væggen med stål bræt og igen bruges 2 m vaterpas til at trække det af med zigzag bevægelser netop til 2 m stok berører leder. Mangler der mørtel så trækkes dette på og der afrettes igen. 
      4a der holdes en pause så mørtel sætter sig lidt. Hvis man ikek kan pudse væggen uden at der dannes huller så kommer man for tidlig, og hvis man næsten ikke kan trække mørtel overflade hen imod de småhuller så er man for sent på den. Det første afhjælpes med ekstra pause det sidste kan afhjælpes med LIDT vand på væggen eller pudsebræt med murer kost. 
5 Når væggen er fyldt og afrettet køres i cirkel bevægelser med pudse bræt. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis