Den sitter fast.......

Hej med jer altvidende hoveder og det var positivt  ment.

Jeg har vist en af de dumme.
Skal skille skorstenen fra brændeovnen, men det sidder bare fast som i F A S T.
Jeg skal flytte ovnen og ha lagt nyt gulv, men ønsker jo ikke at tage mukkerten.
Jeg ved ikke hvor mange år den har siddet der, men selve brændeovnen er fra 12.
Hvordan får jeg lo**et fra hinanden?
Det er sådan en gængs sort stålskorsten, som går igennem taget.

Sniffer  
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du været på loftet for at se om skorstenen er fastgjort der. Det er min men det kan man ikke vide før man tager noget loft ned. På taget er der noget krage værk som også kan binde. Når du så er så langet så sæt en donkraft op under skorstenen og prøv forsigtigt om ikke den løsner sig.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jovist er den fastgjort på/i lofter, men det er jo kun nede ved ovnen jeg skal ha den til at slippe. Jeg skal jo ikke pille skorstenen ned.

Sniffer  
Nej men den jeg har på mit pille fy skal løftes ca 10-12 cn for at fyret kan komme ud. Står skorstenen ikke oven på brændeovnen?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Røret er i flere dele og skal skilles lige over ovnen, som røret kun går ca. en ½ til en hel cm. ned i.
Har selv pillefyr og det kan ikke sammenlignes.


Sniffer  
så må du undskylde. det kan være der kommer en anden forbi som kan gøre det uden at løfte skorstenen

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Tja - måske. Skorstenen kunne jeg jo selv løfte, mennnn - jeg vil gerne slippe for det bøvl.
Det er ikke arbejde for gamle koner.   




Sniffer  
Jeg tror nu du skal løfte skorsten den smule. Om det er gamle koner, donkraft eller et par passende stykker lægte er ikke til at sige. Hvis du ligger et billede op kan man måske være mere konkret. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej ev elmand. Det er sgutte nemt at løfte den med noget som helst. Der er afgang fra toppen og røret går - næsten - lige op.

Sniffer  
Jeg havde selv samme problem da jeg skulle skifte gulv under min brændeovn, kunne ikke løfte skorsten, så ovnen kunne komme væk. Men byggede en galge henover brændeovnen, så den kan hæves med nogle stropper,  så det ene ben stod på det gulv jeg havde lagt, det andet var tilpas langt væk fra ovnen, så jeg kunne ligge gulvet forbi ovn og glasplade, så kunne ovnen sættes ned igen når gulvet var lagt forbi. Kræver selvfølgelig det er samme scenario hos dig med liggeretning for gulv, samt det er en form for plankegulv/klikgulv..
Eller løfte hele ovnen med sækkevogn eller andet løftegrej, og så håbe/gøre noget for at skorsten bliver lidt oppe når ovnen sænkes. . 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også