Renovering af chatol

Jeg har et gammelt "fattigmandschatol" - samme type som på vedhæftede foto (som jeg har lånt på nettet)  - som jeg gerne vil gøre fint.
Træet er i god stand, men det er snavset og blakket i farven og bleget af sollys. På overpladen er der en vandskade, som jeg dog tror at jeg godt kan ordne.
Jeg har nu læst alt hvad jeg kan finde om diverse teknikker og midler - afvaskning med diverse skrappe sager, skrabning med sieklinge, slibning,hvid vaslinolie, møbelolier, poleringsmidler mm.
Jeg er helt rundt på gulvet, og ville blive meget taknemmenlig for gode råd fra nogen der har prøvet et lignende projekt

mvh Pernille
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du bliver nødt til at sætte billeder ind af dit chatol.

Vi har ikke en kinamands chance for at vurderer dit chatol ud fra et andet møbel. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Så kom der også billeder :-)

mvh Pernille
I første omgang vil jeg anbefale du tørre alt snavs af med en fugtig sæbeklud - vær varsom med vand da du risikerer skjolder (de grå områder spredt rundt på chatollet).

De eksisterende skjolder kan du forsøge at fjerne med en varmluftpistol i den ene hånd - pas på med ikke at lakoverfladen bliver for varm. I den anden hånd holder du en hårdt opvredet klud med koldt vand som du køler lakoverfladen med.

Tag det med ro. Gentag processen til alle skjolder er væk, og send et billede af hvor du så står i processen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nej - du skal på nuværende tidspunkt kun bruge en fugtig klud med en mild sæbeopløsning for at vurderer resultatet. Dit chatol er overfladebehandlet, men det er usikkert med hvad.

Du skal først have rengjort chatollet og fjerne de skjolder som med stor sandsynlighed skyldes fugt. Fremgangsmåden er som jeg i det ovennævnte har beskrevet.

Tag altid et skridt ad gangen ved renoveringer af ældre møbler. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ok - jeg kigger på det i weekenden.


mvh Pernille
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis