Multisplit varmepumpe til flere rum - er det godt?

Jeg kan se, at bl.a. Panasonic laver varmepumper med én udedel og flere inderdele, så samme system kan varme flere rum: https://www.panasonicproclub.com/uploads/HU/catalogues/EU%208P%20MULTI%20RAC%20R32%20LR.pdf

Det lyder jo rigtig smart. Men er det ikke en udfordring med afstanden mellem udedel og indedel, når der skal kobles flere på?

Jeg skal primært varme en stor stue op (75 m2), men ville gerne varme entre-området op også (10-15 m2).

I midt tilfælde ville der nok være 10 meter fra udedelen til hver af de to inderdele, hvis jeg placerer udedelen midt i mellem hvor jeg vil have blæserne.

Og er der andre ulemper ved at køre sådan et multirum-opsætning? Er det lige så effektivt som en dedikeret én rums model eller bliver det en kompromis-løsning med to relativt dårlige blæsere fremfor én super god?

Er det mon en bedre strategi, at fokusere på det store rum og så købe f.eks. Panasonics Flagship-model?

Mvh. AllanE
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis den store stue "hænger" (dør) sammen med entre området , så vil flagship modelen være det bedste både rent økonomisk i indkøb og installation , det er nok meget sjældent at man bruger løsningen med 2 eller flere indedele .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Det er en meget almindelig måde at opsætte klimaanlæg på den måde. Vi har fx et sådan anlæg på min arbejdsplads.

Det er en meget større udedel end der bruges i private hjem, men indedelen er den samme, der er blot rigtigt mange af dem. Fordi de (kun) bruges til kølig, er der en ekstra pumpe i hver indedel til fjernelse af kondens. Den eneste erfaring jeg har er, at det virker. Der har dog været et par pumperne til kondensvand, der har givet problemer. Vi bruger det ikke til opvarmning, da fjernvarme er billigere her.

Med hensyn til virkningsgrad, må man tro producenterne, men det må man også med de normale mini-split.

Jeg ville ikke være nervøs for at anskaffe mig et sådan anlæg til opvarmning.  Dog ville jeg sikre mig at installatøren havde erfaring med multi-split.
Jeg kan lige tilføje at jeg har en Panasonic NZ25 i mit sommerhus. Den fungerer rigtigt fint, jeg blev dog overasket over hvor meget udedelen larmer, når den kører på fuld styrke.

I et sommerhus fungerer det fint, med blot at åbne dørene, men man bruger også næsten kun et rum i et sommerhus. Temperaturen falder med en grad eller to, for hver dør varmen skal igennem.. I et privat hjem ville jeg vælge multi-split. Principielt skal der være en indedel i hvert rum man opholder sig i om dagen, men de fleste vil nok gå på kompromis.
Bare husk at de ikke kan både køle og varme. Ellers spiller det. Udedelen larmer dog 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis