Hvor kraftig MDF-plade til reol?

Jeg skal lave en simpel høj reol til sommerhuset. Som udgangspunkt bare til weekendtasker, men hvem ved hvad der kan lblive læsset af på den med tiden. 
Hylderne bliver ca 40x90 cm, og jeg forestiller mig at det skal være i MDF-plade (som jeg ikke har erfaring med endnu).

Men hvor stærkt er MDF? Den tykkeste plade jeg kan finde lige i første forsøg er 22 mm. Ville den ikke komme til at bue med tiden, hvis man stillede noget tungt på den? Kunne man løse det ved at skære nogle MDF-lister af samme plade i måske 5x90 cm, og skrue+lime dem fast på langs af undersiden af hylderne? Bedre ideer?

-Og er det realistisk at nøjes med at lime + skrue/dyvle pladerne sammen, eller er man nødt til at have lister der understøtter? -Og ville det gøre den stabil nok til at stå frit?

Bær over. Jeg er nybegynder. 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
MDF i frit spænd vil bue over tid. Brug en limtræshylde i gran. Den buer ikke. Det er pærelet at lave en reol som du har vist i limtræ.

Limtræshylder fås i både 18mm og 25mm tykkelse og faldende længder op til 2m.

Det er også pærelet at samle reolen med dyvler og lim (skjulte samlinger).
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du kan godt bruge mdf men det kræver lige nogle trik for at pladerne ikke buer (jordens tiltrækningskraft virker altid)
Du kan for det første lave en bagbeklædning så du dermed får lavet en reol der er stiv, og ikke exer.
Skal det være rigtigt skal du så også lave udfræsninger i sider og bagbeklædning så hylden har noget at ligge på, alternativt kan dette klares med lister.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Selvom en MDF plade er fastgjort til bagbeklædningen vil den helt sikkert bue ned alligevel på forsiden. Især når den nu skal bruges til weekend tasker med en vis vægt.

Brug nu et materiale der kan holde til trykket. Limtræshylde i 25 mm er et glimrende valg.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Du kan sammenligne MDF med komprimeret pap, fibrene er meget korte og bløde, og materialet er derfor meget følsomt overfor fugt / vand. Spånplade er mere formstabilt, da fibrene, som nok nærmer er hårdt smuld, er grovere. Du kan købe relativt billige hylde i limtræ mv. ved jem og juks, hvis du går den vej. Løsningen med vinkelrette lister på 5x90cm under hylderne vil gøre en stor forskel, men over tid vil hylderne nok komme til at hænge alligevel.

Jeg er dog ret sikker på, at glæden ved selv at have lavet reolen overstiger ærgrelsen over, at den kommer til at hænge lidt med tiden! ;-)


Hellere leje end at bo på gaden.
Jeg ved godt at siden er en gør det selv side, men sommetider skal man måske overveje om det i dette tilfælde var nemmere/billigere at købe en stigereol. Som min tidligere genbo sagde: "Vælg dine kampe med omhu."

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis