Hvor kraftig MDF-plade til reol?

Jeg skal lave en simpel høj reol til sommerhuset. Som udgangspunkt bare til weekendtasker, men hvem ved hvad der kan lblive læsset af på den med tiden. 
Hylderne bliver ca 40x90 cm, og jeg forestiller mig at det skal være i MDF-plade (som jeg ikke har erfaring med endnu).

Men hvor stærkt er MDF? Den tykkeste plade jeg kan finde lige i første forsøg er 22 mm. Ville den ikke komme til at bue med tiden, hvis man stillede noget tungt på den? Kunne man løse det ved at skære nogle MDF-lister af samme plade i måske 5x90 cm, og skrue+lime dem fast på langs af undersiden af hylderne? Bedre ideer?

-Og er det realistisk at nøjes med at lime + skrue/dyvle pladerne sammen, eller er man nødt til at have lister der understøtter? -Og ville det gøre den stabil nok til at stå frit?

Bær over. Jeg er nybegynder. 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
MDF i frit spænd vil bue over tid. Brug en limtræshylde i gran. Den buer ikke. Det er pærelet at lave en reol som du har vist i limtræ.

Limtræshylder fås i både 18mm og 25mm tykkelse og faldende længder op til 2m.

Det er også pærelet at samle reolen med dyvler og lim (skjulte samlinger).
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du kan godt bruge mdf men det kræver lige nogle trik for at pladerne ikke buer (jordens tiltrækningskraft virker altid)
Du kan for det første lave en bagbeklædning så du dermed får lavet en reol der er stiv, og ikke exer.
Skal det være rigtigt skal du så også lave udfræsninger i sider og bagbeklædning så hylden har noget at ligge på, alternativt kan dette klares med lister.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Selvom en MDF plade er fastgjort til bagbeklædningen vil den helt sikkert bue ned alligevel på forsiden. Især når den nu skal bruges til weekend tasker med en vis vægt.

Brug nu et materiale der kan holde til trykket. Limtræshylde i 25 mm er et glimrende valg.

Hilsen Jens J.