Placering af Ventilationsanlæg?

Hej Alle,

Jeg skal igang med en isolerings projekt lige om lidt og vil gerne installer nogen ventilations rør til en HRV (Genvex) system før jeg gå i gang med den del af projekt.

Men jeg er lidt udsikkre på hvor jeg skal placer min ventilationsanlæg, pga lyd fra anlæg draain, vægt osv.

Er der en max anbefaling for rør længte fra insugning af frisk luft til anlægget?

Skal anlægget støttes af et væg pga vægt?

Jeg har vedhæftet et tegning (ikke til mål) hvor jeg har mærket hvor jeg har planer on rør skal kør.

Jeg vil meget gerne høre here mening!



10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kender ikke HRV anlæg, hvilken fabrikat?
Er vægten a la Nilan eller Genvex?
I så fald bør anlægget kunne placeres på spærene.
Har selv Nilan 450 anlæg placeret på spærene.

Husk at Ind- og Udsugning bør side med min afstand på 4 meter, for ikke at kortslutte.
Ventilationsanlæg støjer pga. fejl dimensionering/høj lufthastighed!
Altid fleksible overgangsstykker fra anlæg til rørene.
Lufthastigheder over 2,5m/s giver, alt andet lige, støjproblemer, højere hastighed = mere støj.
Vær ikke bange for at gå op i rørdimensioner.
Rør til/fra "taget" altid mindst 1 gang op i dimension, hvis de er forholds lange så op 2 eller 3 gange.
Hvis du bruger indsugningsriste, f.eks. i gavl, helst ikke over 1m/s i risten.
Indsugning- og afkasthætter også lav hastighed a la 1 m/s.
Undgå T-stykker, brug Y-stykker/Bukse-T og/eller 45° afgrening.
Placerer anlægget så vidt mulig "centralt" for at få mindst mulige rørlængder.
Indblæsning- og udsugningsventiler også lav hastighed a la 1m/s.
Drænet skal være frostsikret, isoleret godt.

Lige hvad jeg havde i ærmet, ellers bare spørg videre.

Det er super godt info mange tak!
HRV = Heat Recovery Ventilation (English Name)

Så det du skriver er hvis jeg har et anlæg med 160mmØ til ind og udgang jeg skal brug 200mmØ rør til min ind og ude blæsnings rør?

Det er ca. 8m fra aggregat til indsygnings rest på gavl.

Jeg har planer om at brug et rist på den østlig gavle til indsugning og en taghætte til udblæsning, pga sommer varme/ varme fra et sort tegl tag.

Elles vil jeg brug 160mmØ rør til min primærret rør og så mindre rør 125mm eller 100mm til afgrening  

Huset er 520m3 i volumen med
2 x Badeværelse
1 x Køkken
1 x Brygges
4 x soveværelse

Jeg vil også brug 2 x Lyddæmper til indsyning og udblæsning på aggregat og lyddæmper på være soveværelse og toilet!

Synes du det lyder okay ?
Du bør have en lyddæmper på hver af rørene der går til udsug og indblæsning det er nok også det du skriver. Der behøves ikke lyddæmper på afkast og friskluft.
Aggregat placeres over 2 spær på et par lægter eller lignende med en plade over. 
dernæst en hård rockwool plade og et par havefliser. Det giver en god dæmpning af de direkte lyd vibrationer. 
Men det vil kunne høres en smule stadigvæk så hvis det er muligt så placer anlægget over stue eller køkken hvor man ikke lige skal ligge og irriteres når man skal sove. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du har et udsugningsbehov på følgende: Køkken = 20L/s, 2 x bad = 30L/s, bryggers = 10L/s, i alt 60L/s = 216m3/h
Med ø160 og 216m3/h medfører det 3m/s (2,99), du bør derfor gå op i ø200 i det første stykke.
Høj hastighed = stort trykfald = højt energiforbrug = problem med overholdelse af SEL-værdien.
De 216m3/h med forbehold for min luftskifte i givne lokaler.
Ved riste og afkasthætter er der normalt oplyst et lysningsareal, ud fra der kan man beregne lufthastighederne.
Med 8 m for ind/ud vil jeg gå op i min ø250, evt. ø315.
Lyddæmper lige efter anlægget bør du gå op i 1200 mm, for alle indblæsnings- og udsugningsventiller min 600 mm.

Hvis såfremt dit anlæg er dimensioneret korrekt har du ingen støjproblemer, selv hvis det placeres over soveværelset, basta!  
Har selv mit Nilan 450 placeret over soveværelset. Anlægget er placeret på 25 mm krydsfinerplade, over spær, mellem anlæg og krydsfinerpladen er placeret 4 stk svingningsdæmper i passende størrelse.
Har fravalgt Rockwool og haveflisemetoden pga. højdeproblem.

Du bør lave en skitse af rørføringen, hvor du på givne stykker har noteret given luftmængden, og derudfra vælge rør dimission, med passende lav hastighed.
Har lavet Excel regneark for ovennævnte, du kan evt. få et kopi over privat mail.

Vedr. isolering, både Nilan og Genvex anbefaler min 100 mm, i min optik helst 200 mm.
For afkast og friskluft er 50 mm ok for at undgå kondens.

Der er altid lidt motor brum uanset korrekt dimensionering. Og den vil jeg gerne have et andet sted end over soveværelse.
Min egen, samt hos den ene af mine sønner er det placeret over soveværelse, og det går da an. Man vænner sig til det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
De anførte 216m3/h skal holdes op i mod et luftskifte på 0,35L/s pr. m2 opvarmet gulvareal. Det som er størst angiver dimensioneret luftmængden på anlægget. Tallet 0,35 er dog fra BR08, der kan være justeringer i nye BR.

Vedr. støj over soveværelser kan jeg bare konstaterer at mit Nilan 450 anlæg ikke kan høres i soveværelset. 
Det der kan høres er fugle kvidder en sommermorgen.
Såfremt et ventilationsanlæg kan høres i f.eks. soveværelset, kan det skyldtes flere ting:
Dårligt håndværk, dårlig lydisolering, høj lufthastighed, høje omdrejninger på ventilatorhjulene, høje omdrejninger = brummen.
Jeg har også haft svært ved at høre min. Men nu har jeg fået høre apparater så går det igen    

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
GSH skrev den 31-08-2022 16:58:34

De anførte 216m3/h skal holdes op i mod et luftskifte på 0,35L/s pr. m2 opvarmet gulvareal. Det som er størst angiver dimensioneret luftmængden på anlægget. Tallet 0,35 er dog fra BR08, der kan være justeringer i nye BR.
Tak for input, det er en store hjælp!
Den BR18 krav er 0.3l/s pr. m2 i dag.

Bolig = 182m2 x 0.3l/s = 55l/s
Køkken, bad, osv = 60l/s
Total = 115l/s = 414 m3/h
——————————
Luftskifte = 206 m3/h

Er det rigtig beregnet?

Men jeg har meget højt til loft i nogen af huset’s værelse så hvordan funger det med 0,3l/s pr m2?

Er det ikke mere volumen som gælder?

Det du skriver om rør lyde meget ekstreme, men sikre rigtigt… Det er bar sjovt at se alle de nye hus (Hus kompaniet osv) som brug 100-125mm rør for de meste!

Hvordan beregner du lufthastighed i rør?



Jeg plejer at sætte alle mål i Dm i stedet for mm så kommer man ikke så nemt galt afsted med kommaer. Resultatet kommer direkte ud i Liter
Så et 1 m af et 160 mm rør er 10 Dm lang diameter 1,6 Dm  Så indhold af luft  er r² * µ =>10 * 0,8 ² * 3,14 = 20,096
Så 1 meter 160 mm rør indeholder 20 l luft så er det et spørgsmål om divisions på dit luftbehov. 
Skal der løbe 60 l/s så er det 3 m hastighed / sec. 
De opgivne dimensions tal er for maks. kørsel. ofte kører man i dagligdagen på 1/2 kraft. 
 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Som tidligere skrevet, ud fra dine oplysninger bør dit udsugningsbehov være som følger:
Køkken = 20L/s, 2 x bad = 30L/s, bryggers = 10L/s, i alt 60L/s = 216m3/h
Dit boligareal  siger 182m2 x 0.3l/s = 55l/s =  198m3/h = mindre end de 216m3/h.
Vedr. 0,3L/s pr.m2 er det, så vidt jeg kan læse, ud fra en lofthøjde på 2,5 m, som giver et luftskifte på 0,5/h.
Derfor er det de 216m3/h som er dit dimensioneret udsugningsbehov.
Lufthastighed:
((Givet m3/h/ 1 m rumfang af givet rør))/3600
3600 = 60 sek. x 60 min

Da jeg købte mit Nilan anlæg, hos Aut. Nilan forhandler og ventilationsfirma, fortalte han hvordan de blev presset i pris bl.a. hos de store typehusfirmaer. Det medførte de var nødt til at levere dårlige støjende anlæg, med bl.a. under dimensioneret rør for ikke at sætte penge til. Ligeledes var de nødt til at vælge anlæg som "kører" med meget høj belastningsgrad, frem for at vælge et lidt støre anlæg som "kører" med langt mindre belastning, mindre omdrejninger på ventilationshjulene, mindre omdrejninger = mindre lufthastigheder = mindre eller ingen brummen.
Det er ligesom med bilen, fuld gas i 1. gear.

Desværre er bl.a. Nilan og Genvex ikke fulgt med tiden i henhold til hvad f.eks. Go'energi har erfaret-fulder ud af, med hensyn til bl.a. støj og lufthastigheder, samt energiforbrug.

Prøv at læse de vedhæftet filer, mere grundigt, det er bl.a. dem som har været årsag til at vi kan sove støjfrit om natten, selv om ventilationsanlægget er placeret oven over.  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis