Revner i gasbeton vægge skillevægge

Hej

Jeg håber der er nogen som kan hjælpe med forslag til at udbedre revner i gasbeton indervægge, og hvor grænsen går i forhold til store og små revner:-)

Jeg har læst flere af de tidligere tråde om emnet, men tvivler lidt i forhold til hvornår armering med jern bør foretages:-)

Jeg har fundet en guide fra Ytong:

Revner kan udbedres ved injektion med YTONG Revnelim eller ved spartling med YTONG Reparationsmørtel.
Huller pr. 10 cm fyldes op med fix lim.

Samme guide henviser til at større revner kan låses med armering:
Større revnedannelser kan ”låses” med armering, kamstål Ø6 eller lign. Der henvises her til BYG-ERFA (29) 08 04 28.

Jeg har vedhæftet 2 billeder, hvor begge revner er i skillevægge placeret i indbygningsskabe. Derfor er mit krav til finish lidt mindre end en væg i stuen:-)

Væg Nr. 1 har ikke nogen stabiliserende virkning, men er sgu lidt træls og se på. En lille revne blev til en større da jeg lavede nye lofter. Kan godt være jeg var lidt hård da forskallingen blev sat op.

Væg Nr. 2 er en stabiliserende væg mod gavlen. Den blev spartlet på modsatte side for 3 år siden, og her er intet at se efter 3 år. Ikke desto mindre er det måske en god ide med jernarmering på den anden side, eller er det overkill?

Jeg håber der er nogle som har input:-)

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan også bruge Gasbetonsøm, sammen med limen..
link

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg ville blot pudse dem op med durapuds, det fylder også revnerne ud.

Elektronikteknikeren
Super, tak.

Jeg kan mærke den ene side af revnen på billede 1, ligger en mm længere ude end den anden side, så væggen ikke er helt plan.

Er det nok og lime, tilføje gasbeton søm, og så spartle den plan. Eller skal det slibes/fjernes med til plan og spartles op?
Gregersen: Denne her?
Alfix Durapuds 710
Det er nok at lime med lim beregnet til gasbeton. Bølgesømmene slog man i for at stabilisere pladerne indtil limen var hærdet. Bagefter kan du pudse eller spartle som du synes.

fase
Annonce
Super, tak.

Og der hvor væggene ikke er helt plane længere på begge sider af revnen (billede 1)
Er det også lim og så spartel forskellen ud til det er plant igen, eller slibe plant inden?

På modsat side er der limet en plade fast til indbygningsskabet fra huset blev bygget. 
Lim først og spartel så forskellen ud. Du følger selvfølgelig brugsanvisningen til limen.

fase
Fornemt, tak:-)
Ja det er den rigtige durapuds du linker til.
Der hvor væggen har fremspring, kan du let raspe noget af væggen, i stedet for at gøre væggen tykkere rundt om.

Elektronikteknikeren
Tak for hjælpen:-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også