Reparer træværk

Vores udestue i vores forholdsvis nye (gamle) hus har nogle områder, som ikke ser voldsomt pæne ud. Og måske endnu vigtigere; det skal fikses, så vi har mange flere gode år i dem. Jeg har googlet mig lidt frem og tilbage, men er stadig lidt i tvivl om processen, når det nu er forholdsvist store stykker der skal fikses. 

Er fremgangsmåden ala:

1: Fjern / Slib det dårlige træ væk.
2: Brug træspartel for at udfylde igen.
3: Male med olieholdning udendørsmaling (og evt samme indenfor)

Selve døren på billederne hér kører fint, men det er liiidt for råddent i bunden.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det fungere ikke godt med træsparten på nedbrudt træ, så det bør udskiftes, hvis der ikke kan slibes ned til friskt træ.

Vi prøver igen, i morgen --
Ellers kan du sætte en "lus" i.
Det ligner som om der allerede en forsøgt 1 gang med spartel / træmasse. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 31-08-2022 13:42:58

Det ligner som om der allerede en forsøgt 1 gang med spartel / træmasse. 

Hvordan kan man se det? :)

Er det eneste at gøre, simpelthen at banke et brædde af og så isætte et nyt? Er forholdsvis handy men har aldrig gjort det før, så det lyder som et lidt stort projekt. 
Prøv først med et stemmejern hvor langt det rådne går ind i træet, er det kun et par cm, så fjerner du et passende firkantet stykke, og limer et nyt stykke træ på med PU-lim som er vandfast.
Var det mig ville jeg bruge min multicutter til det meste, og så finpudse med et stemmejern.

Har du en overfræser kan den også bruges, men der er jo nok lidt søm/skruer, du kan risikere at rende ind i.

Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også