Mystisk dræn og fugt under sommerhus

Jeg har overtaget et gammelt sommerhus på Østfalster. Det er fra 1968, og den forrige ejer har forsøgt sig med mange tvivlsomme gør-det-selv-løsninger, som jeg nu får glæde af at udbedre.

Generelt tror jeg, der er et problem med fugt i krybekælderen. Fundamentet er uden udluftningsriste under det meste af huset, og ifb. med badeværelsesrenovering, kan jeg se at strøerne er jordslået og der føles / lugter dårligt fugtigt i fundamentet. Det gamle gulv var isoleret  og der var ca. 20 cm afstand til terræn under isoleringen.

Problemet med fugt er størst mod øst, som ligger meget i skygge og hvor terrænet hælder ned mod huset. Her tror jeg regnvand kan samle sig og ikke slippe bort, og jeg kan se at der har været borebille-angreb i træet tidligere.

Nu har jeg så fjernet fliserne, der lå rundt om Østsiden, og gravet lidt op for at se nærmere på fundamentet. Tæt langs huset lå der en række helt små fliser op ad remmen og soklen. Dem har jeg nu fjernet, og under de små fliser lå der simpelthen en tagrende gravet ned og forbundet til kloakken! Den dækker kun halvdelen af facaden mod øst og må være en form for drænløsning.

Nedløbsrøret fra tagets tagrender konstaterede jeg var utæt i samlingen under jorden (samlet med gaffertape. Perfekt). Nedløbsrøret er forbundet til en stikledningen, der løber ud under terrassefliser mod græsplænen. Der er ingen hældning på røret og hvor ledningen ender ved jeg ikke. Når jeg spuler vand i den, løber der en god mængde tilbage når jeg stopper. (OBS, på fotoet har jeg nu "stukket" nedløbsrøret midlertidigt i den nedgravede tagrende som er forbundet med kloakken)

Spørgsmålet er nu, hvad pokker jeg skal stille op?
1. Terrænet hælder mod huset 2. Der er ikke lavet en drænløsning. 3. Der trækker formentlig fugt op i huset, hvis fundament ikke er udluftet.

Er lægge et lag sten langs soklen? Skal der omfangsdræn i? Udluftningsriste?
Det er et gammelt sommerhus og vores økonomi er hårdt presset pt, så det er afgørende at løsningen ikke er alt for kostbar og omfattende.

NB: Det lille grå rør der "stikker op" langs med huset er et gammelt afløb til en vaskemaskine der stod placeret udenfor. Det er forbundet til kloakken.

Gode råd modtages med kyshånd! 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hold da op noget fusk  
Det er så første gang jeg har set en nedgravet tagrende  
Med alt det klamp der er lavet, er du nok nødt til at få gravet nye rør ned, og gerne et dræn bag huset hvor vandet kan samle sig, hvis i har kloakeret, og må aflede regnvand dertil, så er det mest effektivt at få vandet den vej ud.
Men ellers en faskine, eller et regnvandsbed i den lavere del af grunden.

Hvordan med kloak fra køkken og bad, er det i samme sørgelige forfatning?

Ja der bør være udluftning under huset..

Vi prøver igen, i morgen --
Ja til udluftning under isolering i krybekælder.
Den tagrende ligger ret højt, og har den været fyldt med sten / grus 10-30 mm så vil den kunne aflede en smule overflade vand. Men den dræner naturligvis ikke i dybden og den virker kun kortvarig fordi sandet fra fliser fylder op imellem stenene. ( hvis de i bedste fald har været der ) 
Du skriver at den en tilsluttet kloak så er det jo ikke så vanskelig at lave det mere korrekt.
Du skal vide hvor dybt kloakken er og så ( hvis det er dybt nok )  grave drænrør ned i mindst 60-70 cm dybde 
Så kan du få drænet sokkel så det er fri for vandtryk ude fra. 
Men der er jo stadig overflade vand fra terræn, så det vil nok være godt at fylde renden over drænrør helt op med grus, altså med sten størrelse ca. 10 -30 mm og så undlade den række fliser inderst. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar. Det lyder som om et drænrør er den bedste løsning. Er det noget jeg selv kan grave ud til og lave uden den store gør-det-selv erfaring?
Skal det ligge rundt om hele huset?

Brønden til kloakken er ca 1,5 meter dyb og et par meter fra gavlen .

Du skal kigge på vandstanden i brønden det er den højde du skal over. Du kan sikkert selv gøre det, er der tvivl må du spørge herinde. 
Du graver naturligvis en grøft og denne skal være meget jævn i bunden, som skal have fald hen imod tagbrønden. Det måler du med et bræt og en vaterpas. Så lægges drænrør /drænslang ned på bunden og der fyldes op med sten ( ca. 10 - 30 mm ) Så kan overfladevand finde vej ned til drænrør. 
Du kan lade et rør komme op fra drænrør og lade tagvand løbe i den. 
Det er ikke helt efter bogen men når nu det er sommerhus så vil det kunne gå. Og det vil helt sikkert virke. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du skal være sikker på du må aflede regnvand til kloakken, og at den er tilsluttet offentlig system.
Har du trixtank/septiktank går det slet ikke at belaste med regn/dræn vand.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis