Regnvandsanlæg, afledningsafgift ?

Hej,
Vi påtænker at lave et regnvandanlæg som bruges både til toiletter,vaskemaskine, havevanding etc og er lidt tvivl omkring det vi sparer. Skal der et separat vandmåler på det der bruges til anden end havevanding hvis ja betyder det at man så betaler afledning pr m3 til offentligt kloak ?

/donnib

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skal man, og det er så sandelig også det mest logiske. 
Aflednings afgift er den. solidariske betaling for kloak, renseanlægs drift m.m. 
Så de lorte som skylles ud med regn / grundvand skal også behandles i dette sys

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Spørg dit lokale forsyningsselskab, mener der er nogle der ikke opkræves vandafledningsafgift ved brug af regnvand.

Jeg kan god se at til brug i toilet og til havevanding er en fin løsning.

Men at bruge det til tøjvask, der er fuglemøg og måske også anden forurening på taget, især hvis du bor ved en befærdet vej.
Har du et tag med asbest er det nok heller ikke ideelt,,
Grunfos laver for øvrigt en smart pumpe til regnvand, og når regnvandstanken er tom slår den automatisk over på vandværksvand. det er en kl 5, så den er lovlig at instalere, da der ikke er mulighed for at regnvand og vandværksvand kan løbe sammen.Link


Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har faktisk givet HOFOR et opkald og man skal ikke betale for afledning hos dem selvom man bruger det i toiletskyl, han argumenterede med at hvis man skulle det så vil hele fidusen med at bruge regnvand forsvinde helt da det vil tage ekstremt mange år at tjene anlægget ind igen hvilket han har ret i men hvis alle gjorde det så vil der selvfølgeligt blive et problem men der er så få anlæg i danmark har jeg læst mig frem til at dette ikke er et issue. 

 

Det var da en god nyhed   , så heldig er jeg desværre ikke, her hos os skal der betales afledningsafgift, så kan det ikke betale sig rent økonomisk.

Vi prøver igen, i morgen --
Nej netop.....men spørgsmålet er om de laver det om....på et tidspunkt....hmmm

 

donnib skrev den 30-08-2022 11:25:32

Nej netop.....men spørgsmålet er om de laver det om....på et tidspunkt....hmmm

 Kan du få det skriftligt fra dem, ville det jo være det bedste..


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis