Hvad er forskellen på en Luft til vand-varmepumpe med Monobloc og en uden?

Hej

Er der nogen her, som kan hjælpe med et spørgsmål?

Hvad er forskellen på en Luft til vand-varmepumpe med Monobloc og en uden?

Det var noget med vand til ude delen?   Eller hvad? Hvad er mon best,  en Luft til vand-varmepumpe med 

Monobloc eller uden?

Hilsen Martin G.

Går og roder med lidt af hver : -)
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke om det er "med" monoblok, det er om det "er" en monoblok, som betyder at alt foregår i den ene kasse, kaldet udedelen, og der kun løber centralvarmeslanger ind i boligen.

Der behøver så ikke sidde andet end et styringspanel inde, og afhængig af temperament, en vvb.

Fordelen er at der ikke skal rodes med kølemiddel, og at alt energikonvertering kan foregå under optimale forhold i samme enhed.

Iøvrigt, Mono betyder én. Blok betyder blok/kasse.

Dvs. Én kasse, fordi al konvertering foregår i én kasse.

Elektronikteknikeren
 Oki Tak 😊

Så lang så godt

Alt efter temperamen?
Hvad med varme vands beholderen?

Den må da side inden for? I Samme enhed?  Fx som en i  bosch

Energi forbruget?  Med en  monoblok eller en model uden monoblo?

Går og roder med lidt af hver : -)
En monoblok har kun vand tilslutning ind/ud, og kan praktisktalt installeres af alle, da der ikke skal påfyldes kølemiddel. Og er den kun tilsluttet centralvarmeanlægget behøver man ikke at være autoriseret VVS’er. Dette kan være en fordel for dem der installerer monoblokken. Ulempen ved en luft/vand monoblok varmepumpe er, at de er mindre effektive end et såkaldt “split anlæg”, hvor der også er en indvendig del, hvorfra der cirkulere kølemiddel til den udvendige del. Men det er jo så ikke montørens hovedpine! $$$ :-)

PS: Jeg har set mange installationer med en luft/vand monoblok, hvor man til det varme brugsvand blot har monteret en gennemstrømningsvandvarmer, så monoblokken kun bruges til centralvarme. Hvordan det fungerer økonomisk ved jeg ikke. Ved vores eget splitanlæg varmer vi 185L varmt vand op via varmepumpen. 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Wezio : 
Oki, Huha for mit vedkommende,  skal jeg have en til at hjælpe med at lave installationen

Så synes pilen peger hen i mod, varmepumpe med kølemiddel

Tror den virker mere effektivt

Hilsen Martin G.

Går og roder med lidt af hver : -)
Der er kølemiddel i begge, og virkningsgraden er også lige glad om det er split eller monoblok.

Fordelen ved monoblok er installationen er hurtigere og derved billigere, ulempen er at vandkredsen kan frostsprænge i tilfælde af strømsvigt.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Ydelsen på monoblok er lige så god, som på et split-anlæg.

Elektronikteknikeren
MartinG skrev den 29-08-2022 21:19:27

Wezio :
Oki, Huha for mit vedkommende,  skal jeg have en til at hjælpe med at lave installationen

Så synes pilen peger hen i mod, varmepumpe med kølemiddel

Tror den virker mere effektivt

Hilsen Martin G.

 Ja, så giver et splitanlæg god mening. Afhængig af afstanden fra udedelen til tilslutningerne til dit centralvarmeanlæg vil du opleve en bedre virkningsgrad. Mange siger at monoblokken er lige så effektiv som et splitanlæg - og dette er muligvis også korrekt - på papiret! Men hvorfor have en god virkningsgrad på en monoblok ude i din forhave, når du kan have samme gode virkningsgrad inde i dit bryggers ved dit centralvarmeanlæg? Det varme vand skal trods alt flyttes ude fra monoblokken og ind i huset før du får glæde af varmen i dine radiatorer/gulve/varmtvandsbeholder! :-)


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Jeg er lige blevet advaret imod monoblokke, netop fordi de kan frostsprænge hvis strømmen går. Vi går en vinter i møde, hvor det ikke er usandsynligt at vi kan opleve strømafbrydelser i boligområder.

Der skal tilsyneladende ikke mange timer til, før en monoblok (i frostvejr) kan fryse til og sprænge. Det sker åbenbart også når folk vælger at slukke for varmepumpen, hvis de tager på vinterferie...

Mvh. AllanE
Det er heldigvis let at omgå med lidt glykol i den lukkede kreds.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 07-09-2022 11:05:38

Det er heldigvis let at omgå med lidt glykol i den lukkede kreds.

 Vi taler ikke lidt glykol. Der skal en hel del til.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis