brun sæbe til tøjvask

hej--jeg er sygeplejerske , og har jobbet meget i Norge--der lærte jeg at blande flydende brun sæbe (de kalder det grøn sæbe) med flydende vaske middel, og bruge dette til tøjvask (selvfølgelig i vaskemaskinen). Dette sparer på de efterhånden dyre vaskemidler, og fungerer glimrende (ikke til koge/hvid-vask).
Jeg læste herinde, at det kan ødelægge vaskemaskinen!!,
jeg har gjort dette i årevis--til kulørt vask, og til tider med kun flydende brun sæbe. Min vaskemaskine--fungerer glimrende, tøjet er rent og blødt.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Brun sæbe kan bruges til meget - også til hårvask hvis man har fået trætjære i håret - selv lugten tager brun sæbe.   
Akkurat, jeg er uddannet bygningsmaler, ( inden jeg blev sygeplejerske) og har mange gange vasket mig hår rent for maling--med brun sæbe.
Det er kun sæbe som skaber meget skum som vaskemaskiner ikke kan lide, de kan ikke få det pumpet ordentlig ud. Det er mere udpræget i opvaskemaskiner, hvor man absolut ikke må bruge f.eks. almindelig opvaskemiddel.
Hvis det ikke skummer meget så ødelægger det ikke maskinen

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak sygeplejerske for dit gode indlæg.

Min far var mekaniker og efter fyraften, når han kom hjem, var han nød til at vaske olierester af sine hænder. Det gjorde han med brun sæbe blandet op med kaffegrums (slibemiddel). Han fik altid rene hænder.

mvh KCHDAN

vh Kurt
Kaffegrums er godt sammen med alt sæbe. 
Der er nok noget holdbarhed som kan drille men ellers kan jeg ikke forstå at man ikke indsamler kaffegrums fra restauranter, kantiner  m.m. og sælger det med sæbe som miljøvenlig sæbe til f.eks, mekanikere. Det slibemideel der er i den slags sæbe er så vidt jeg ved microplast. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Jah, man kan faktisk også bruge kaffegrums som plantegødning. Se evt. Havenyt. 

KCHDAN

vh Kurt
ja--kaffegrums er et "vidundermiddel", har samlet det i årevis--lærte det af min mormor, som oplevede ww2, og kunne mange gode råd--med kaffegrums)))---mine orkideer blomster altid (og de får lidt kaffegrums i "ny og næ")
Hej Valdemar12
Det var et godt tip, og det vil jeg bruge til vores orkideer.
Kan du oplyse mig, hvad vand, du vander med?

For en del år siden, måske i 70'erne, var der en fransk TV-serie om en professor, som havde studeret orkideer. Ifølge ham var der, efter livets opståen på Jorden, sket en todeling af arterne, nemlig planter og dyr. Hans studier viste, at orkideer var på nøjagtigt samme høje stade som menneskene (?) er. 
Denne serie gjorde mig interesseret i orkideer, og vi fik dermed 4 stk. ind i huset.

Jeg ville gerne gense serien, men desværre findes den vist ikke mere.

KCHDAN

vh Kurt
Hej:)
jeg lægger kaffegrumset--øverst ved orkide'en- og vander med kogt, afkølet vand--tiltider regnvand.
så siver kaffegrumset ned til rødderne af sig selv med tiden.
Den serie/doku' du taler om, lyder interessant, jeg vidste ikke at orkideer var en todeling af arterne og på højt stade.
jeg tror at mange betragter orkideer som farvestrålende epifytiske -planter.. Og e'n af de største plantearter på jorden.
Man må sige at den anden plante-art--mennesket. virkelig har formeret sig.
P.S.: jeg overholder ikke : "ikke direkte sollys/sydvendte vinduer"-- og jeg vander som vinder blæser:)
Til gengæld er jeg flink til, at overbruse/skylle bladene, ca. x 2 om måneden:)
MVH Vibeke (Valdemar 12)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også