brun sæbe til tøjvask

hej--jeg er sygeplejerske , og har jobbet meget i Norge--der lærte jeg at blande flydende brun sæbe (de kalder det grøn sæbe) med flydende vaske middel, og bruge dette til tøjvask (selvfølgelig i vaskemaskinen). Dette sparer på de efterhånden dyre vaskemidler, og fungerer glimrende (ikke til koge/hvid-vask).
Jeg læste herinde, at det kan ødelægge vaskemaskinen!!,
jeg har gjort dette i årevis--til kulørt vask, og til tider med kun flydende brun sæbe. Min vaskemaskine--fungerer glimrende, tøjet er rent og blødt.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Brun sæbe kan bruges til meget - også til hårvask hvis man har fået trætjære i håret - selv lugten tager brun sæbe.   
Akkurat, jeg er uddannet bygningsmaler, ( inden jeg blev sygeplejerske) og har mange gange vasket mig hår rent for maling--med brun sæbe.
Det er kun sæbe som skaber meget skum som vaskemaskiner ikke kan lide, de kan ikke få det pumpet ordentlig ud. Det er mere udpræget i opvaskemaskiner, hvor man absolut ikke må bruge f.eks. almindelig opvaskemiddel.
Hvis det ikke skummer meget så ødelægger det ikke maskinen

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak sygeplejerske for dit gode indlæg.

Min far var mekaniker og efter fyraften, når han kom hjem, var han nød til at vaske olierester af sine hænder. Det gjorde han med brun sæbe blandet op med kaffegrums (slibemiddel). Han fik altid rene hænder.

mvh KCHDAN

vh Kurt
Kaffegrums er godt sammen med alt sæbe. 
Der er nok noget holdbarhed som kan drille men ellers kan jeg ikke forstå at man ikke indsamler kaffegrums fra restauranter, kantiner  m.m. og sælger det med sæbe som miljøvenlig sæbe til f.eks, mekanikere. Det slibemideel der er i den slags sæbe er så vidt jeg ved microplast. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Jah, man kan faktisk også bruge kaffegrums som plantegødning. Se evt. Havenyt. 

KCHDAN