Sandfangsbrønde ved regnvandsseparering

Jeg er ved at separere regnvand fra spildevand. Det skal ledes ud i faskiner.
Det ene sted samler jeg nedløb fra 3 steder til 1 faskine.
Inden faskinen vil jeg lave en sandfangsbrønd af 315mm nedføringsrør.
Hvordan ved jeg, om sandfangsbrønd er stor nok til at håndtere 3 nedløb (det skal jo også videre i faskinen i kun 1 rør. Kan ses de fåes med 35 eller 70l sandfand

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der ikke et sandfang i brønden ved nedløbet, så du kun behøver at koble de tre ledninger sammen til et, som føres videre til faskinen?

fase
Det afhænger jo af arealet som du skal lede vandet væk fra, samt hvor meget jorden kan suge af vand.
En grov tommelfinger regel er at for hver 30m2 der skal afvandes, skal faskinen have et rumfang på 1m3 i lerjord, måske du kan nøjes med lidt mindre, man kan lave en nedsivningsprøve, kan ikke huske hvordan.

Jeg har selv lige fået separat kloakeret, jeg valgte at få tilsluttet til afløb. Det kostede 18250 kr med moms. at få gravet 40 meter rør ned, og isat 2 rottespærre, og med kloakmester erklæring til kommunen.
Tror ikke faskiner ville have været billigere.

Vi prøver igen, i morgen --
Der skal ikk kloakmester til regnvand, så derfor laver jeg det selv for at spare pengene.
Huset er 200m2 og der er så vand fra 100m2 tag.
Mål på faskiner osv. er let nok. Det er det med sandfangsbrønden, jeg gerne ville have svar på.

Hvis du sender regnvand til kloak (separeret) så skal der vel stadig kloakmester til? Det er kun til faskiner man selv kan klare, som jeg husker det.

Om der skal være plads til 35 eller 70 l sand er jo mest hvor ofte den skal tømmes og hvor meget sand der kommer. For når sandfang er fyldt op til udløb, så flyder sandet videre og vil over tid fylde faskinen lidt op. Er det udelukkende fra tag så er det minimalt hvad der kommer af sand. 
Er de fra flise belægning så er det en helt anden sag. 
Det skal gå meget voldsomt til hvis ikke en 110 mm afgang kan klare det fra 3 nedløb. på 100 kvm flade.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 28-08-2022 17:39:49

Om der skal være plads til 35 eller 70 l sand er jo mest hvor ofte den skal tømmes og hvor meget sand der kommer. For når sandfang er fyldt op til udløb, så flyder sandet videre og vil over tid fylde faskinen lidt op. Er det udelukkende fra tag så er det minimalt hvad der kommer af sand. 
Er de fra flise belægning så er det en helt anden sag. 
Det skal gå meget voldsomt til hvis ikke en 110 mm afgang kan klare det fra 3 nedløb. på 100 kvm flade.  

 det er ikke korekt

der er vandlås fra sandfangsbrønden , så når den er fuld , kan vandet ikke løbe mere
hvis du bor i et område med meget sandfygning , eller der er store træer omkring huset ville jeg vælge et stort sandfang , ellers er det rigeligt med 35l , bare du tømmer det en gang om året
og se lige på priserne , tit er det lige så billigt at få en færdig sandfangsbrønd , som at lave den selv
DetBliverGodt skrev den 28-08-2022 17:21:04

Hvis du sender regnvand til kloak (separeret) så skal der vel stadig kloakmester til? Det er kun til faskiner man selv kan klare, som jeg husker det.

 Yes, men det er godtnok også til faskiner 😊

bredker skrev den 28-08-2022 18:29:00

ev elmand skrev den 28-08-2022 17:39:49

Om der skal være plads til 35 eller 70 l sand er jo mest hvor ofte den skal tømmes og hvor meget sand der kommer. For når sandfang er fyldt op til udløb, så flyder sandet videre og vil over tid fylde faskinen lidt op. Er det udelukkende fra tag så er det minimalt hvad der kommer af sand. 
Er de fra flise belægning så er det en helt anden sag. 
Det skal gå meget voldsomt til hvis ikke en 110 mm afgang kan klare det fra 3 nedløb. på 100 kvm flade.  

 det er ikke korekt

der er vandlås fra sandfangsbrønden , så når den er fuld , kan vandet ikke løbe mere
hvis du bor i et område med meget sandfygning , eller der er store træer omkring huset ville jeg vælge et stort sandfang , ellers er det rigeligt med 35l , bare du tømmer det en gang om året
og se lige på priserne , tit er det lige så billigt at få en færdig sandfangsbrønd , som at lave den selv

 Ang sandfangsbrønden, må tilgang fra kloakrør fra tagrenderne godt gå ind i den nederste del af brønden? 

Jeg tænker på om den fungerer som den skal hvis tilløb sidder under niveau af afgangsrør over til faskinen?

Jeg har nemlig gravet ud så brønden skulle sidde lige inden faskinen og ikke en brønd under hvert nedløbsrør.
sandfanget sider jo under udløbet , så det burde ikke blive aktuelt , du kan jo bare sætte sandfang lige før faskine , så skal du ikke bruge noget ved hvert nedløb
det er også den måde vi laver det i langt de fleste tilfælde
Det skal nok virke, men jeg ville så nok bruge afgangshullet til indløb, og så lave et nyt “in situ“ afgangshul længere oppe for ikke at bibeholde sandfangets volumen. 

Søren O
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis