Byggeri på min side af skel, kan det være defineret som fælleshegn?

Jeg er egentlig i processen med at sætte et stakit op mellem nabogrunden og vores grund. I løbet af opmålingen fandt jeg en skelpæl, som jeg ikke havde tænkt mig at lade stakittet stå helt op til. Det gik først op for mig på det tidspunkt, hvor skellet egentlig lå. Årsagen til at lade stakittet stå længere inde på min grund er, at der er gammelt byggeri med havemur og opmuret cykelskur, som jeg ville flugte stakittet med.

Nu kommer den "spændende" del:

Jeg havde målt stakittet op, sådan at det sluttede midt på nabobygningens hæk af æstetiske årsager. Hækken står omkring 50 cm inde i hans have, hvilket vil sige, at afstanden til skellet ikke er fuldt udnyttet af nogen af os. Det tidligere stakit og hækken samt cykelskur og havemur blev sat af tidligere ejere af begge huse. Det virkede lidt dumt at begynde at sætte stakit præcis i skellet, da det så ikke ville flugte med tidligere byggeri, som ligger på min side af skellet. Derfor var jeg begyndt at placere pæle til stakittet, så det flugter med cykelskuret.

Naboen, som er en udlejer, kom forbi i dag og spurgte, hvorfor jeg ikke havde sat stakitpælen ved skelpælen, hvorefter jeg fortalte ham, at det var for at flugte med hækken og have en pæn afslutning. Han nævnte så, at han på sigt ikke er interesseret i at bekoste hækklipning og vil derfor gerne bygge stakit. Vi taler om, at vi så kan lave en skrå vinkel i hjørnet for at imødekomme den "skæve" opsætning. Det er for så vidt fint, og de 30 centimeter betyder ikke noget for mig.

Den interessante del - og den mulige tvist - ligger i fremtiden. Naboen har nemlig klodset brædder op på sin side af cykelskur og havemur, fordi han ikke gad vedligeholde murværket. Det havde jeg tænkt mig at vente med at tale med ham om, til vores fælles stakitprojekt var afsluttet. Nu bliver det så måske til et dobbelt problem for mig - for det første at vi skal lave et skråt hjørne for at imødekomme hans ønske om at gå helt op til skellet, og for det andet at vedligeholdelsen på hans side af cykelskur og havemur måske egentlig påhviler mig. Opklodsningen af brædder er sket direkte på havemuren og cykelskuret, og afskærmningen/brædderne har skabt en sætningsskade på cykelskuret efter opsætningen, har jeg opdaget, efter det tidligere stakit blev taget ned.

Spørgsmålet er så, hvordan jeg skal forholde mig til det?

Jeg kan bide i det sure æble, være den gode nabo og vedligeholde skur og havemur selv, men det er jeg egentlig ikke interesseret i, nu hvor han både har sat brædder op uden aftale og uden at tænke sig om har påført en sætningsskade.

Det kunne blive problematisk, hvis han bliver tvær og sætter stakit præcis i skellet for at undgå al fremtidig vedligeholdelse af havemur og cykelskur. Stakittet vil i det tilfælde stå omkring 30 centimeter fra havemuren og cykelskuret, som højst sandsynligt ikke vil have særlig godt af at blive lukket inde på sigt.


7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror en tegning ville hjælpe meget på forståelsen.
Her er en “plantegning”
ev elmand skrev den 27-08-2022 16:56:05

Det er altid godt at tage fat i alle aftaler/tvister når man er i gang. Det kunne åbne en frugtbar dialog. 

Jeg ved med sikkerhed, at naboen vil have den billigste løsning for ham selv uanset hvad. Tidligere beboere havde udfordringer med at få ham til at udbedre skimmel indvendigt. Derfor vil jeg gerne have helt styr på, hvad jeg skal forholde mig til, før jeg tager den op med ham.


Han er på ingen måde ubehagelig at have med at gøre, men er bare en typisk udlejer, der gerne vil have overskud og helst ikke lægge penge i vedligeholdelse.
Jeg synes det lyder passende kompliceret.
Er der nogen papirer der beskriver hvem der skal vedligeholde cykelskur og havemur?
Er der nogen papirer der giver naboen tilladelse til at beklæde skur og mur?
Ud fra dit oplæg tænker jeg nej. Naboen er så ude i noget snavs da brædderne forhindrer dig i at vedligeholde din mur og dit skur vendende mod hans grund.
Jeg er derfor enig i at i bør debattere den samlede løsning, og blive enige før igangsættelse af yderligere komplikationer.
Derudover tænker jeg at det vel ok at prøve at maksimere udbyttet af en investering, naturligvis uden at træde nogen voldsomt over tæerne.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Selvfølgelig skal han da have noget ud af sin investering. Han har også al mulig ret til at sætte stakit helt op til et skel, som ikke har været brugt som rettesnor i mange år. Men kommunikation og gode aftaler bør være i højsædet, uanset hvilke briller man har på. Derfor spørger jeg, om nogen ved, om der findes regler, der gælder i netop den sammensætning af problematikker. Jeg vil helst undgå at begå fejl og uhensigtsmæssigt tilspidse en situation.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis