LED-dæmper med korrespondance

Hej med jer

Jeg er ny her, men har alligevel læst adskillige indslag vedr. mit emne. Mange gode forklaringer, men jeg kan simpelthen ikke få det til.

1) Dæmperen (billede 1) har jeg installeret som vist på billede 1. Fase (brun) er sat i L, sort er sat i bølge og grå er sat i Pil Ind. Jeg har kontrolleret denne del af installationen ved at tage den grå ledning ud med samlemuffe på, og sikret mig at jeg kan tænde, slukker og dæmpe - det virker. Dette var jf. de instrukser som jeg har læst på lignende tråde.

2) korrespondance-afbryderen (billede 2) har jeg forstået at jeg skal tage sort ud og blænde med samlemuffe. sætte fase (brun) og grå sammen. Herefter sætte en fjeder under tangenten. Dette har jeg gjort, men uden held med at få det til at virke.

Kan I hjælpe mig med at komme videre?

3) Som I kan se på billede 2, har jeg taget to ledninger fra den oprindelige installation, en sort og en grå. Den grå ledning er forbindelse til en helt tredje lampe (som ikke har noget med korrespondancen at gøre). Denne tredje lampe har ikke strøm før end den grå ledning er koblet tilbage på nettet (jeg kan ikke længere huske om den skulle have forbindelse til sort eller fase - har I gode råd her?

Jeg håber at I kan hjælpe!
Mvh Frederik
Hej med jer Jeg er ny her, men har alligevel læst... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nok der problemet ligger. At du ikke har fat i fase. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
. Det kan være forskellig sikrings gruppe. Så må du ikke blande faserne. 
Hvis det er det bør dæmper hen i den anden, så du ikke får rodet for meget sammen.
Men en elektriker ville kunne om-montere det i lampested så der kommer en fase fra den rigtige gruppe. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok, tak for info. Jeg tænker at det bedste for mig så vil være at sætte dæmperen i den anden dåse.

Kan I hjælpe med opskriften på denne nye og opdaterede operation? Nu bliver det så dæmper på dåse fra billede markeret med 1), og afbryder på billede markeret med 2)

Mvh Frederik
Hvis du vælger at sætte dæmperen i den anden kontakt, for du bare et andet problem. Så du sætter dæmperen i den dåse, hvor der er to grå og en sort. Den sorte monterer du i klemmen med bølgelinie. Det er tændledningen. Så kommer det sjove. Ved den afbryder med to grå og en fase (brun?).  Du forbinder nu en af de grå i samme klemme som fasen. Derefter finder du den grå fase ved dæmperen og monterer den i L på dæmperen. Prøv om dæmperen virker. Den sidste grå skal så i den klemme med pil ind i dæmperen. I afbryderen med fasen monteres den sidste grå i den klemme, der giver en impuls, når du påvirkere afbryderen. Husk fjederen.


fase
Annonce
Hej Fabrin

Tak for dit indlæg, og beklager at jeg har været lidt fraværende - var lige ude at rejse i en uge.

Ok med at sætte dæmperen i kontakt nr. 2) med 2 grå og en sort, og sætte den sorte i bølge. Men jeg er ikke sikker på at jeg forstår hvad du mener i dåse nr. 1), for her har jeg 2xfase (brun) og en stribet (sort/grå) samt en sort. Da jeg har 2 brune, kan jeg ikke få plads til en ledning mere (medmindre jeg samler de 2 brune inden de kommer i kontakten).

Kan du prøve en gang til?
Du skal kun fokusere på dæmper alene og derfor  i første omgang ikke have kontakten monteret i dåse 1. 
De 2 brune og den ene grå monteres sammen i en samlemuffe. Der sættes samlemuffe på de 2 sidste ledninger hver for sig. 
Denne fremgangsmåde sender en fase til dåse 2 via en af de grå ledninger. Hvilken må komme an på at prøve. 
Og du bliver nødt til at have lysdæmper til at virke alene inden du kan komme videre. Ellers er der alt for mange muligheder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Sådan! Det virker - Næsten. Det er som om at impulsen ikke altid kommer frem?! Så det virker, men kun nogengange - men når det virker er det præcis som det skal være. Lidt mærkeligt. Nogle gode ideer? Findes der noget der hedder dårlig impuls?
Efter at jeg har skruet alt på plads, er status flg.: Dæmperkontakten virker perfekt, men korrespondancen driller. Den kan ikke slukke. Jeg har prøvet at sætte fjederen på den anden side af kontakten, men så virker slet ingenting. Har I nogle gode ideer?
Nu skal vi så ikke fokusere på dæmperen, for den virker. Så prøv at vise et billede af korrespondance kontaktens nye montering. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis