LED-dæmper med korrespondance

Hej med jer

Jeg er ny her, men har alligevel læst adskillige indslag vedr. mit emne. Mange gode forklaringer, men jeg kan simpelthen ikke få det til.

1) Dæmperen (billede 1) har jeg installeret som vist på billede 1. Fase (brun) er sat i L, sort er sat i bølge og grå er sat i Pil Ind. Jeg har kontrolleret denne del af installationen ved at tage den grå ledning ud med samlemuffe på, og sikret mig at jeg kan tænde, slukker og dæmpe - det virker. Dette var jf. de instrukser som jeg har læst på lignende tråde.

2) korrespondance-afbryderen (billede 2) har jeg forstået at jeg skal tage sort ud og blænde med samlemuffe. sætte fase (brun) og grå sammen. Herefter sætte en fjeder under tangenten. Dette har jeg gjort, men uden held med at få det til at virke.

Kan I hjælpe mig med at komme videre?

3) Som I kan se på billede 2, har jeg taget to ledninger fra den oprindelige installation, en sort og en grå. Den grå ledning er forbindelse til en helt tredje lampe (som ikke har noget med korrespondancen at gøre). Denne tredje lampe har ikke strøm før end den grå ledning er koblet tilbage på nettet (jeg kan ikke længere huske om den skulle have forbindelse til sort eller fase - har I gode råd her?

Jeg håber at I kan hjælpe!
Mvh Frederik
44 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
1. Så har du det til at virke og derved fundet ud af at den sorte er tændledning. Altså den ledning som lampen er monteret på. 
2. Den grå er så mellem ledning og hvis den skal ind på dæmper så skal der kun komme en impuls når du trykker på tangenten der. Nu har du så sat brun og grå sammen ! ! det giver jo fast strøm tilbage til dæmper.   Det dur ikke. 
Du skal have den brune i afbryder hvor der er pil ind / rød klemme. 
Så skal den grå der hører til korrespondance i en anden klemme. ( der er 2 huller ved hver klemme) 
Hvilken af de andre klemmer du skal bruge kommer an på i hvilken side du monterer fjeder og hvordan du vender afbryder efterfølgende. 
3. Jeg har lidt svært ved at se hvad der hvid og hvad der er grå, men det har nu heller ikke den store betydning. 
Hvis den sidste grå monteres sammen med den sorte så vil denne anden lampe også virke sammen med dæmper. Skal denne anden lampe tænde et andet sted så skal den sidste grå sikkert sammen med den brune. 
Når du har dæmper til at virke, med korrespondance, fjeder og det hele så kan du prøve dig frem.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik

Det fungerede superfint. Tak for det. Nu kommer så næste udfordring i en anden stue. Samme stup - jeg skal have dæmper på.

Dæmperen skal på den kontakt der er på billede 1. Har jeg forstået det ret. Så skal den grå ledning der pt. sidder på rød klemme, overføres til L. Jeg satte så sort på bølge og afmonterede den anden grå og satte samlemuffe på denne.

Jeg sætter så en fjeder på kontakten på billede 2 (øverste kontakt. 2 ledninger har jeg taget ud af klemmen, men de hørte til i den klemme de hver især næsten røre), og så gik det ikke længere så fint.

Kan du også hjælpe med dette problem, så vil jeg være taknemmelig!

Mvh Frederik
Jeg tror ikke det er ledning fra rød klemme der skal i L i dæmper. Det er den vi normalt kalder mellem ledning 
Det er nærmere den anden grå. som sikkert kommer inde fra den anden side hvor du har den sammen med brun.
Sort i den med bølge linje 
Den anden korrespondance afbryder afmonteres og der sættes muffe på sort og grå 
Nu kan du afprøve om din dæmper virker alene. Gør den det så er den monteret korrekt.

Så prøver du med den grå fra rød klemme som kommer i > pil ind< 
Ved den anden afbryder samlemuffe på sort, fjeder i den rigtige side, brun i rød klemme, grå i en anden klemme. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg kan ikke få det til at virke ved ovenstående fremgangsmåde 🤷🏻‍♂️

Vi skal lige være enige om at dæmperen kommer på kontakten på billede 1) Det er vel den vi kalder for korrespondancekontakten. Og billede 2) må så være afbryderen. Kan udfordringen være at jeg vil have dæmper på kontakt 1)?

Hvis jeg ikke gør andet end at sætte dæmperen på, og fører grå ledning fra rød klemme over på L, sort ledning på bølge, og den sidste grå ledning på pil ind (de 2 grå ledninger påsat modsat din anvisning (sorry)). Jeg lader den anden kontakt (billede 2) ) sidde tilsluttet uden at gøre noget som helst. - Så kan jeg dæmpe som ønsket, DOG virker korrespondance ikke, dvs. jeg kan tænde, slukke og dæmpe på kontakt 1) under forudsætning at kontakt 2) er tændt.

Hjælper ovenstående med at belyse min udfordring?

Mvh Frederik

Du må lige læse min vejledning igen og gøre som skrevet. 

Jeg skrev bland andet Jeg tror ikke det er ledning fra rød klemme der skal i L i dæmper
Den anden korrespondance afbryder afmonteres og der sættes muffe på sort og grå

Det du har nu er at 2. korrespondance har indflydelse på din dæmper. (der kommer strøm på mellem ledning o.s.v. ) 
 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Tak for din tålmodighed :)

Jeg har fulgt vejledningen så godt jeg kunne, men derefter var der ikke noget lys der virkede :/ Jeg gik ud fra at når du siger muffe på sort og på grå, så skal de være skilt fra hinanden. Eller vil du have dem i samme muffe? De to brune på billede 2 lod jeg sidde i samme klemme, idet du ikke havde nævnt noget om dem.

Er ovenstående rigtigt forstået?
Kan du ikke vise et par billeder af de afbrydere, der hører sammen, for jeg tror du har en korrespondance, der har fase i den ene afbryder og to skinneledninger. Det betyder, at du skal have udnævnt den ene skinneledning (grå?) til fase i den ende, hvor dæmperen skal monteres.

fase
Jeg medgiver at der er 2 forskellige korrespondance systemer som har været brugt. 
Din første opgave var tydeligvis den mest almindelige B korrespondance, så det ville være underligt at elektriker i sin tid skifter til A korrespondance. 
Ved B korrespondance kan du lave dæmper i hvilken ende du vil. 
Som du forklarer din nuværende opstilling med nr. 2 afbryder monteret og Grå fra rød klemme til L i dæmper tyder på at det er B korrespondance. Og så får det strøm fra den anden korrespondance. 
Det du skal have fuldstændig styr på er hvor den grå ledning som IKKE sad i rød klemme går hen
Er det blot en "forkert" farve som i afbryder længere oppe sidder ved en brun ? Så kalder vi den FASE
Det er korrekt at grå og sort i den anden afbryder skal i hver sin muffe. 
Nu skal du finde din Tændledning. Altså den ledning som med sikkerhed tænder lampen. Du sætter FASE sammen med den sorte, og jeg tror lampen lyser konstant. Stadig med afbrudte sort og grå ved den anden afbryder. 
Når du er kommet så vidt kan vi gå videre. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Fabrin

De billeder hvor der skal være korrespondance har jeg mærket med et 1)
De billeder hvor der skal være dæmper har jeg mærket med 2)

Jeg medgiver at det er svært at se hvor alle ledninger er forbundet.

På billede 1)
- Den stribede (sort/grå) går op og ud dåse (ind i væg)
- Den sorte går samme op og ud af dåse (ind i væg)
- Den ene røde grop og ud dåse (ind i væg)
- Den anden røde går ned og forbinder med kontakten nedenunder, og derefter ned og ud af dåse (ind i væg)

På billede 2)
- Den sorte til dæmper kommer fra sort ledning i væg.
- Den ene grå ledning kommer fra grå ledning i væg
- Den anden grå ledning bliver videreført som grå ledning til pexrøri væg (muligvis signalledning?)

Håber dette er til hjælp
Hej Erik

Uanset hvilken af de to grå ledninger i kontakt 2 (ved dæmperen) jeg sætter sammen med sort, kommer der ikke konstant lys i lamperne. Dette er når sort og stribet (grå/sort) er afmonteret i kontakt 1. 
Der er yderligere 34 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis