Sidebeklædning på vaskemaskine, som står yderst i køkkenet

Hej derude
Vi er i gang med at montere vores Ikea køkken. Det er et parallelkøkken. På den ene side skal vi have en integreret kombineret vaske/tørremaskine, som står yderst i køkkenet. Det vil sige, at sidebeklædningen (fra Ikea) skal monteres på / ved siden af vaskemaskinen. 
Hvordan gør vi dette bedst muligt?

Har indkøbt Ikeas fixa støttebeslag til bordpladen.. 
Forestiller mig et støttebeslag på sidebeklædningen, som bores ned i gulvet og et, der bores øverst på sidebeklædningen for at blive skruet fast på bordpladen, når vi får den. 

Det samme gør sig gældende på den anden side af køkkenet, hvor opvaskemaskinen skal stå. Denne står også yderst og skal dækkes af sidebeklædning.

Er det holdbart med blot to støttebeslag til disse maskiner?

Mvh. Matilde 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Støtte bøsninger er vel kun til den frie køkken side. Maskiner står sikkert af sig selv på gulvet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg tror jeg ville forsøge at undgå faste forbindelser fra maskinerne til gulv og bordplade pga maskinernes vibrationer. De vil sandsynligvis blive forstærket når gulv (hvis det er træ, hvilket jeg tænker det er) og bordplade vibrerer.
Jeg ville prøve at finde en måde at montere sidebeklædninger direkte på maskinerne.
Maskinerne ville jeg sætte på noget vibrationsdæmpende materiale a la https://www.hvidevaredele.dk/shop/stoeddaempende-foedder-4-2912p.html?CookieConsentChanged=1
De viste kræver 15-20 mm ekstra bordpladehøjde. Noget af dette kan spares ved at fjerne toppladen på maskinerne.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg har aldrig set de frie skabs sider sidde fast på maskiner. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
I vores bryggers har jeg sat en plade (uden sokkel) på ved siden af vaskemaskine. Den er sat i silikone for neden og fastholdt med små vinkelbeslag for oven under bordpladen, samt mod væggen bag.

Det lyder for mig som om det også kunne være løsningen for dig.
Man kan naturligvis også fastgøre sidepladen på gulv, væg og bordplade med passende afstand til isenkrammet.
Mit første forslag skyldes at jeg har set rigtig mange af disse maskiner “vandre” hen og ramme et eller andet.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Hvis maskinen vandrer ( vaskemaskiner) så skyldes det udelukkende at fødder ikke er justeret korrekt. Og så hjælper det meget at der er den "frie side" til at holde lidt igen.
Men fødder skal naturligvis justeres så alle 4 ben står fast på underlaget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis en maskine "vandrer" er det et tegn på at den ikke er justeret fuldstændig i vater 🙂.
Tak for input.

Vaskemaskinen står af sig selv, fordi den er så tung (uden fødder naturligvis) og den kræver blot en sidebeklædning. Jeg tænker at sætte den fast via støttebeslag i trægulvet og i væggen bagved. 

Men som jeg forstår det, skal jeg være opmærksom på, at der skal lidt afstand mellem maskinen og sidebeklædningen for at maskinen har plads til at rykke på sig?


Opvaskemaskinen er fra ikea og jeg monterer sidebeklædningen på samme måde med et støttebeslag, der bores i gulvet og et i væggen. Evt. et støttebeslag i toppen af sidebeklædningen for at skrue den fast til bordpladen, når bordpladen bliver monteret. 

En ting er jeg i tvivl om: Hvordan dælen opvaskemaskinen kommer til at sidde ordenligt fast, sådan at jeg kan åbne lågen på den og bruge den. Det er en integreret opvaskemaskine, så jeg har monteret en front. Men jeg skal på nuværende tidspunkt holde imod på opvaskemaskinen for at åbne lågen (nu hvor den står fri uden sidebeklædningen er monteret og uden bordplade. 
Er det meningen, at den kommer til at stå mere fast, når den kommer ind i "kassen", altså når sidebeklædningen bliver monteret og bordpladen kommer ovenpå (selvom det ikke sidder direkte på opvaskemaskinen)?


Opvaskemaskinen skal skrues fast enten i bordpladen eller skabene med 2 små beslag der følger med maskinen.
Om du skal skrue i skabene eller bordpladen afhænger naturligvis af hvad bordpladen er lavet af.

Selvbygger med stort S. 
Vaskemaskine skal stå på sine fødder så den kan justeres. Den er ikke så tung at den bliver stående på sin rå bund ved de vibrationer der kan forekomme ved centrifugering. 
Der kan være 5 mm ud til beklædning men det er udelukkende for at det er let at trække den ud ved reparation. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis