Vaske- og opvaskemaskine i køkkenet

Hej,
Da jeg bor i en mindre lejlighed ønsker jeg at montere på en vaskemaskine og en opvaskemaskine i mit køkken. Jeg har forsøgt at undersøge hvordan det kan lade sig gøre, og jeg håber at I lige vil be- eller afkræfte om jeg har fat i det rigtige.

Koldtvandsaftapning
I den nuværende installation under vasken kommer koldtvansrøret op ad gulvet, hvorpå der sidder en kuglehane (markeret med blå) og på den en spidsmuffe (markeret med grøn) som tilslutningsslangen til vandhanen så sidder på.
Min plan er at fjerne spidsmuffen og erstatte denne med et kryds som dette. Den nederste del af krydset går så på kuglehanen, mens der på de tre andre monteres brystnipler. Den øverste brystnippel har en størrelse på 3/8” så den passer til tilslutningsslangen til vandhanen (tror det er det rigtige mål), mens de to brystnipler i siderne begge er 3/4” så maskinerne kan gå på i hver sin side.
I forhold til pakning skal dette som jeg forstår det gøres med pakgarn og salve. Der skal pakkes mellem kuglehane og kryds, og mellem kryds og de 3 nipler, korrekt? Så vidt jeg forstår skal der ikke pakkes mellem nipler og maskiner/håndvask.

Afløb
Som det kan ses på billedet sidder der én studs til montering af afløb (markeret med rød). Min plan er at købe noget a la denne forskruning, men jeg har også kigget på denne, hvor forskellen ser ud til at være at den sidste har kontraventil. Vil I vurdere det som nødvendigt, taget i betragtning af at det selvfølgelig ikke ønskes, at spildevandet fra den ene maskine løber ind i den anden?

Mange tak for hjælpen!
Vh,
Frederik

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har fat i det rigtige med hensyn til vand tilgang. Dit kryds er 1/2" på alle sider og så brystnipler både op og ned. 
( 3/4 og 3/8 ) 
Der hvor der er gummipakninger eller konisk bøsning skal der ikke bruges paksalve 
Til afløb skal du vælge med kontraventil ellers vil den ene maskine delvis fylde afløbs vand tilbage til den anden 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis