Løsne staldglas

Har monteret nogle af disse lamper for 7 år siden. Nu er den første pære sprunget og jeg kan ikke løsne glasset. Der sidder en gummipakning som ser noget nedbrudt ud som nok klæber godt mod glas og lampe. Nogle ideer til hvordan man får glasset af uden at ødelægge glas eller lampe?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
en oliefiltertang af båndtypen klare det nemt
Nu ved jeg ikke hvor du har taget fat. Det er ikke nemt at dreje glasset alene. 
Skærmen sidder i klemme samme sted som glasset. Så hvis man tager fat og drejer skærmen  så plejer det ikke at være et problem.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Kan møtrikkerne på skærmen ikke løsnes så skærmen kan tages af? På den måde er der fri adgang til glasset så man kan få ved det med hænderne.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH. Det løser ikke problemet Det er skærmen altså den nederste del der skal drejes. 

ev elmand skrev den 26-08-2022 17:57:32

BOFH. Det løser ikke problemet Det er skærmen altså den nederste del der skal drejes. 

Du har ret. Jeg troede skærmen var fusioneret til bunden, men det er rigtigt, man kan dreje både skærm og glas på samme tid. Så gik det nemmere :)

Ang. skruer og møtrikker, så er lampen galvaniseret efter det er samlet, så det var heller ikke en mulighed at adskille disse.

Annonce
Godt du fik den af. Men du skal loge have en lille driller. 
Nu gav du mig ret  Det fritager ikke for at give dig uret. Den er IKKE galvaniseret efter samling. Jeg har adskilt mange af den type. Der er også bedlamper på lignende måde som har en stor lukket skærm. 

ev elmand skrev den 26-08-2022 22:54:04

Godt du fik den af. Men du skal loge have en lille driller. 
Nu gav du mig ret  Det fritager ikke for at give dig uret. Den er IKKE galvaniseret efter samling. Jeg har adskilt mange af den type. Der er også bedlamper på lignende måde som har en stor lukket skærm. 

Jeg mener bestemt min er galvaniseret efter skruer og møtrikker er monteret :)

Jeg tror heller ikke, den er galvaniseret efter samlingen, så havde den sikkert været svejset sammen.

fase
Det du viser på de sidste billeder er det man kalder "hvidrust" på galvanisering. Det er helt harmløs og giver ingen problemer.
Men forklaring er at zinken ( galvaniseringen ) kryber sammen. Det sker når materialer har forskellig spænding i grundstoffernes periodiske system. Så zinken vil over tid lukke enhver revne i konstruktionen. Der dannes zinkoxid som er mere lys i farven end den oprindelige grå zink overflade. 
Det gør også at små ridser i zink belagte dele heler sig selv.

Jeg synes bare det ser ud til der er temmelig meget zink rundt om møtrikkerne. Og kærven i skruerne er næsten fyldt op. Men det er måske blot zinkoxid efter det siddet i en årrække?

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis