ROM 18 liters ekspansionsbeholder

Hello LDS team

Jeg har et jordvarme anlæg som altid har kørt som en drøm,  i sidste uge havde jeg det årlige service på Valliant Jordvarmepumpen. 

Der sidder en firkantet ROM 18 liters ekspansionsbeholder og en rund 18 liters ekspansionsbeholder. 

Jeg fik at vide varmepumpe var servicere uden fejl og kørte som den skulle,  men at den firkantet ROM 18 liters ekspansionsbeholder nok skulle skiftes da servicemontør sagde at han ikke kunne pumpe luft i den og at den var fyldt med vand og slet ikke lød "hul" når man bankede på den og han kunne ikke fylde luft på ventil...
Varmepumpe har så kørt den uges tid uden problem,  men nu har den lavet fejl udkobling pga brune tryk er for lav. 
Det er kun 0.2 bar og jvf servicebog starter fyret op når den når over 0.4 bar...

Vil det skyldes den fyldte ROM ekspansionsbeholder..?

Har set på at den skal løsnes på union og ny på,  men smeden har ikke sat en hane nedenfor på røret,  så man kan lukke der. 
Jeg kan selvfølgelig bare lukke ved stophane på den anden side af væggen... 

Har du en mening herom hører jeg gerne så jeg kan få lavet lidt varmt vand igen. 

På forhånd tak 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu kender jeg ikke lige dit anlæg, men Brine er den væske der kører rundt ude i jordslanger. Og det har ikke noget at gøre med din stophane. Det kan meget vel være den ekspansions beholder som er skyld i problemet. 
Skal du have skiftet beholderen så skal Brien væsken sikkert tappes af, gemmes og pumpes på igen med special pumpe. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for din tilbagemelding Erik. 
Det er grundet anlægget køre med at samlet anlægstryk og det går gennem beholderen, men når den skal skrues af havde det været smart at der sad en balefix hane som kunne lukkes...  Normalt er der jo halv luft og lidt vand i den... Men nu er den jo helt fyldt og lidt tung.

Men mener service montør sagde bare tag tryk af vand og skift og tryk på igen og så er det klaret...men under alle omstændigheder må jeg lige få skiftet beholder og så se. 

Tak og god aften 
Som skrevet ved jeg ikke hvilken beholder det er. Men fejlmelding i display siger Brinetryk, og det har ikke forbindelse med din hoved stophane. 
Men det kan naturligvis godt være 2 forskellige fejl

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Trykekspansionsbeholder beholder skiftet i dag og det lavede det korrekte anlægstryk, da det rigtig nok viste sig at den gamle var fyldt med vand og ballon var itu. 

Men den 12 liters ekspansionsbeholder der sidder til brine/ipa sprit kom jeg til at stå og lyttet på da jeg skulle rydde op på værktøj og den sydede lige så stille, fandt sæbevand frem og den boblede flere steder ved samme presning af de 2 runde halvdele.
Kan ses det var i tirsdags at servicemontør lavede service og trykprøvede begge beholdere, og fejlen opstod fredag, så mon ikke beholderen er blevet presset/fået det sidste ved prøve og så lækkert efterfølgende...
Så nu må jeg så have fat i en 12 liters ny trykekspansionsbeholder 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis