Slibemus starter ikke efter fald.

Jeg har sådan en slibemus som jeg er vældig glad for. desværre kom jeg til attabe den på gulver hvorefter den ikke ville starte. Indsætter nogle billeder. Hvor skal jeg rette blikket?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hermed  billeder 

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Nu du har skilt dyret ad, så skal du til at måle med dit universatinstrument på vekselstrømsområdet. Begynd hvor kablet kommer ind i maskinen og mål om afbrydere virker. Mål også om der er spænding på motoren.

fase
Hej fabrin. tak for svar. det er en batteri maskine. Efter jeg skilte den ad så starter den nogen gange. Når den så køre så går det stærkt. Så det vil være svært at måle men jeg må vel prøve at spænde den op på en eller anden måde. den ryster jo ad pommeren til når den køre.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
PAS PÅ! Strøm er farligt, og kommer kam til at røre det forkerte sted, gør det virkeligt ondt!

Og når dét så er sagt, så ville jeg starte med at måle, om der kommer strøm frem til motoren, når den er tændt. Hvis der gør det, så er motoren slået i stykker, og så er der nok intet at gøre. Hvis der ikke er strøm fremme ved motoren, så kan du arbejde dig ud mod kontakten, og se hvor langt strømmen kommer, for at finde defekten.

Hellere leje end at bo på gaden.
Hej fabrin. tak for svar. det er en batteri maskine. Efter jeg skilte den ad så starter den nogen gange. Når den så køre så går det stærkt. Så det vil være svært at måle men jeg må vel prøve at spænde den op på en eller anden måde. den ryster jo ad pommeren til når den køre.

Hvis den stater nogle gange, skal du gå efter løse forbindelser. Det gør du med fingrene, nu det er en batterimaskine. Du skriver, at når den kører, går det stærkt. det får mig til at kredse omkring hastighedsreguleringen. Prøv om knappen til hastighedsreguleringen sidder fast.

fase
Annonce
Den grimme version er at en printbanerne er knækket. I nogen tilfælde er der kun print på en eller begge sider af boardet. Så kan man måske vride og med eller uden mikroskop se revnen.
I andre tilfælde er der baner inde i boardet, altså 3 eller flere banelag. Dem har du ikke mange chancer for at finde.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hvis du tabte maskinen uden batteriet isat, kan det være "bøjlerne" der overfører strømmen fra batteriet til maskinen der ikke slutter ordenligt.
Det prøvede jeg på en boremaskine, men ved at "rette dem" så batteriets poler igen har kontakt så virker maskinen. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det er ikke længe siden jeg har set en video, hvor en af de 2 ledninger på motoren har været knækket. Måske pga rystesler. men tjek det også, ved at trække i ledninger.
@JohnLarsen: Printet er så kraftigt i elværktøj, at det skal rammes af noget tungt (eks en løs motor), før det kan tage skade, som du beskriver. Sandsynligheden for at der er >=3 lag på printkort, der ikke er avancerede mikrochips på, er lig nul.

Hellere leje end at bo på gaden.
@Kolding75 3-lagsprint er nu om dage ikke dyre at lave, og bruges ikke specifikt ifm. med avancerede chips, men hvor små print i forhold til antal forbindelser forekommer. Det kan naturligvis ofte forekomme ved mangebenede chips, men også for at spare plads i små enheder. Derfor nævnte jeg det.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis