Lille hul på hovedledningen af vandrør.

Hej. 
Jeg har lige opdaget et mikro hul på hovedvandledningen fra vejen og ind. Havde malet røret og i den forbindelse opdagede jeg at der kommer meget lidt vand ud af en lille sort plet. Røret er ca. 12 sm bredt og jeg vil tro det er et støbejernsrør. Kan sådan er hul lappes eller svejses? Ville meget nødigt grave hele vores plænen og nylangte fliser op. 
Mvh Nis 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her er billeder af røret.
Er der nogen som ved hvilket rør det er? der er som sagt ca. 12 cm i diameter i toppen. nu tænker jeg at toppen af det tykke rør måske kan skrues af og skiftes til et nyt? b
Det ligner en meget gammel vandinstallation med støbejernsrør. Jeg kan huske min far lavede et vandstik til kreaturvanding for en landmand. Det har sikkert været først i tresserne.
Samlingen er vist nok udført med noget paksnor som blev banket sammen i muffen. Efterfølgende blev det forseglet med en blystøbning.

Søren O
Få en VVS`er ud og skifte det. Måleren skal afmonteres så det er desværre ikke noget man lige selv fikser.
Hvis der går rigtig hul står du med en vandskade, og en rigtig dårlig sag overfor forsikringen da du var vidende om en begyndende lækage. ( de har er fint bevis her )

I øvrigt er dit 12 cm rør en indføringsbøjning der er støbt ind i soklen for at man kan skifte stikledningen uden at banke hverken gulv eller fundament op. Stikledningen er inden i og kan være plast alt afhængig af installationens alder.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 25-08-2022 20:04:24

Få en VVS`er ud og skifte det. Måleren skal afmonteres så det er desværre ikke noget man lige selv fikser.
Hvis der går rigtig hul står du med en vandskade, og en rigtig dårlig sag overfor forsikringen da du var vidende om en begyndende lækage. ( de har er fint bevis her )

I øvrigt er dit 12 cm rør en indføringsbøjning der er støbt ind i soklen for at man kan skifte stikledningen uden at banke hverken gulv eller fundament op. Stikledningen er inden i og kan være plast alt afhængig af installationens alder.

Tak for svar, det giver rigtig god mening, men er det så ikke mærkeligt at vandet kommer ud ved det store rør. Prøv at se det billede jeg har vedhæftet hvor jeg har lavet en rød ring. Det er her der kommer vand ud. 

Annonce
Det er ikke så mærkeligt. Der kan være 2 årsager. Enten er der hul på plastrøret. (ligner et plastrør) og der kan derved komme vand ind i røret hvor dit vandrør ligger, hvilket så vil blive presset op af røret, derfor det vand der. Eller også er der hul på vandrøret og det kan være mere end bare et lille hul men en lille smule af vandet bliver så presset op der.
Jeg ville kontakte vvs’er og det er absolut ikke en god ide at vente for længe med.
Kraven, der hvor din vandrør kommer op, kan formentlig tages op og i kan måske se årsagen der. Men det burde din vvs’er vide. 
Hvis din stikledning er forsikret, så anmeld skaden inden du foretager dig yderligere.
Jeg kan ikke se noget der ligner et plastrør. Jeg synes at det ligner en (3/4”) brystnippel under stopventilen.

Søren O
Søren O skrev den 25-08-2022 21:13:21

Hvis din stikledning er forsikret, så anmeld skaden inden du foretager dig yderligere.
Jeg kan ikke se noget der ligner et plastrør. Jeg synes at det ligner en (3/4”) brystnippel under stopventilen.

Tror du det kunne det gå ind under en ejeskifteforsiking? 

Hvis du har rørskade på din husforsikring ( udvidet så den omfatter stikledning) så er det der du skal anmelde det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
det går ind under stikledningsforsikring som en pludselig opstået skade.

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også