Hvordan laves pænt spartelarbejde rundt om kasse?

Hej venner

Jeg har bygget en kasse op i fibergips rundt om et HEB 160 jern ifbm. vi har fjernet en væg.

Alt er godt, men nu kommer vi så til “finish arbejdet”.
Jeg har utroligt svært ved at få spartlet kassen pænt ud uden at den bugter sig som kong volmers røv….
Hvordan dælen får jeg lavet siderne pæne og lige? Skal man bruge en hjørneske, eller er der en smart teknik jeg ikke kender til? 



4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du deler det op i 2 arbejdsgange.
Først den ene side, så når det er tørt, sliber du kanten op mod den side du ikke har spartlet, så den står helt flot, og så gentager du øvelsen på den anden.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg er bare en glad amatør, men jeg bruger en 35 cm bred spartel.
Jeg gør mig selvfølgelig umage, men det bliver aldrig helt perfekt når jeg har spartlet første gang. Derfor spartler jeg altid 2 gange. Den anden gang (efter mellemslibning) påfører jeg spartelmassen i den modsatte retning og trækker det hårdt af. Jeg bilder mig selv ind, at jeg på den måde fylder mellemrummet mellem "bakkerne" ud, og det virker virkelig godt for mig.

På billede nummer 2 kunne det godt se ud til, at du med fordel kunne trække et ekstra lag på inde fra hjørnet og ud. Brug en spartel der er bredere end dine "bakker" og træk det hårdt af.

Men det er slet ikke sikkert at man lægger mærke til det, når det hele bliver malet i samme farve.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Løsningen er nok at trække et tyndt lag spartel på med bred spartel som MagK skriver. Kassen er vel i princippet lige fra start, så der skal ikke et tykt lag på 
Først spartles huller m.m. , mellemslibning med giraf, slibeklods eller andet som retter lidt ud på bakker. Så et hårdt trukket lag samt slibning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusind tak for svarene allesammen! 💪💪
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også