Skal jeg arbejde videre med eksisterende kælder gulv eller lave ny opbygning?

Jeg har netop overtaget ny hus, der er en murermestervilla fra 1928. Planen var at banke gulvet op og lægge ny polystyren og støbe 10 cm beton med gulvarme, men så nemt blev det ikke

Det eksisterende kældergulv ligger 10 cm over underkant fundament og er opbygget af kun 20 mm polystyren og 40 mm beton med 4 mm rionet i. Ovenpå dette er der smurt et lag Weber Tec Superflex 10. Det ligger umiddelbart direkte ovenpå ler/grus. 

Hvad er den gode praktiske løsning? Skal jeg fjerne den eksisterende opbygning og fx. lille tyndt afretningslag + radon/fugtspærre + 50 mm Kingspan + 8mm beton med 8mm rionet og slanger. 

Eller skal jeg hellere nivellere det nuværende lag og droppe gulvvarmen..


Det skal bemærkes, at 
  • hvis kælderhøjden hæves med mere end 8-10  cm, begynder det at blive kritisk i forhold til min ståhøjde.
  • nuværende gulv er ikke 100 % jævnt
  • Tanken med kælderen er, at etablere bryggers og opbevaringsrum og måske et badeværelse og teenage/playstation-rum (ikke til overnatning).
  • Planen er at etablere to Duka-ventiler til luftskifte
  • Jeg skal ikke bruge 2-300.000 på at understøbe 
  • Der er omfangsdræn og 100 mm udvendig isolering.


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du ikke vil i gang med at understøbe og grave ud, så vil det sandsynligvis være mest optimalt at beholde det eksisterende gulv, hvis ellers kælderen er tør og i orden.
Laver du et badeværelse kan du lave et bedre gulv der, med gulvarme, det vil jo ikke være et så stort projekt.

Vi prøver igen, i morgen --
  • Jeg skal ikke bruge 2-300.000 på at understøbe 
Hvor har du det store beløb fra?

Hvis du selv kan brække gl gulv op og støbe nyt, hvorfor kan du så ikke selv understøbe?
I så fald kan du nok fjerne et "0" fra beløbet.
Her på Forummet er der flere der kan komme med fif for selv at understøbe.

Du skal formentlig bo i huset i adskillige år.
Når du har understøbt huset vil du formentlig aldrig fortryde arbejdet.
Tak for svar. 
Arbejdet med at understøbe bliver nok for omfattende til mig og de GDS-projekter jeg har hørt om, virker også til at have taget rigtig mange timer. De priser jeg har set ligger ml. 5.000 - 8.000 kr. pr. løbende meter og der er ca. 60 meter udvendig og indvendig mur. Hertil kommer, at omfangsdrænet efterfølgende bør sænkes udvendigt, hvilket jo også er omfattende.

Så det er et forsøg på at finde den bedste løsning, inden for rammen af den eksisterende højde.
men en mindre løsning kunne jo være at lave gulvvarme i badeværelse. Med understøbning der omkring. Jeg mener ikke det er nødvendigt at sænke omfangs dræn.
Skal du gøre noget kan du lægge dræn under din isolering. Men det er jo på betingelse af at vandet kan løbe væk. Altså bund kote dybde på kloak uden for.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvorfor ikke "bare" afrette det eksisterende gulv og ligge gulvplader forberedt for gulvvarme slanger og et klikgulv ovenpå fungerer fint hos os, fylder max 5 cm. Hvor der skal være bad kan du jo godt grave ud og undersøge for fornuftige penge
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis