Støbe glasfiber

Hej LDS.

Har for nylig købt en 5meters glasfiberbåd.
Vil gerne lave et par mindre pauner til opbevaring af et par garn osv. Samt en tværskibs tofte.
Tænker af det kan laves i feks 12mm krydsfinér og støbes fast til dæk/skrog med glasfiber polyester.

Kan man nøjes med forsegle træpladen med polyester og kun bruge glasfiber til selve faststøbningen ? ( skal males efterfølgende)

Vil 2-3 lag 300g måtte være tilstrækkelig til selve faststøbningen?

Mvh
Sømand 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Træ "malet" med polyester tror jeg ikke er en god ide.
Så mal med velegnet  maling.
3x300 gr måtte til at støbe fast med er ok.

Vi prøver igen, i morgen --
Så du tænker det er bedst blot at male med en god maling, for at beskytte træet ?
Feks starte med en god 2k primer  ?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Har ingen erfaring med at behandle krydsfiner, det er nok mere holdbart at beklæde dem med glasfiber (polyester og måtte) og så male med topcoate.
Men træ beklædt med glasfiber risikere at rådne hvis fiberen ikke er 100% tæt.

Den bedste løsning er at støbe i ren glasfiber, det har jeg gjort i min jolle, til lufttætte kasser til opdrift og rum til opbevaring.
Jeg bruge en 2 mm jernplade bukket i vinkel og med en passende runding i bukket, som støbeform..
Fiberen er ca 6mm tyk..
(vindspejlet og ringdæk er støbt på en form af PIR skum, skummet er fjernet efter fiberen var hærdet op)



Vi prøver igen, i morgen --
Det ser godt ud. Er noget i samme stil som dit stuverum agter at jeg vil lave. 
Er ved at tilpasse en skabelon i krydsfiner, må se om jeg vælger at male den, eller beklæde den med fiber.  Tror ikke evnerne et til at lave en afstøbning i glasfiber. 
Den simpleste teknik er at bruge tynd vandfast krydsfiner 6 mm og så støve den fast i kanterne med epoxy spartel. Så der er en rund fuge i hjørnet.
Bagefter lægger du en tynd glasfibermåtte på og så er det rigeligt stærkt.

Google videoer "stich and glue" det er en god teknik til den slags opgaver.

Du kan også bruge polyester spartel og glasfiber til polyester.

Men det behøver ikke være 22 mm og en masse måtter over hjørnerne.

Når man limer det fast i spartelmasse bliver det meget solidt - det er sådan man bygger både med "stich and. Glue" - det er stærkt nok med 6 mm x-finrr.

To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ellida skrev den 02-09-2022 16:32:54

Den simpleste teknik er at bruge tynd vandfast krydsfiner 6 mm og så støve den fast i kanterne med epoxy spartel. Så der er en rund fuge i hjørnet.
Bagefter lægger du en tynd glasfibermåtte på og så er det rigeligt stærkt.

Google videoer "stich and glue" det er en god teknik til den slags opga
Jeg har lavet selve kistebænken/stuverummet i 12mm krydsfinerplade.

Vil det være nok at bruge epoxygrunder og maling,  og så blot sætte den fast i skroget med Epoxyspartel ?

Eller bedre at give den et par tynde måtter som overflade og derefter sætte den med en tynd måtte og epoxy, ned i det existeren glasfiberskrog ?
Det vil holde bedre med en måtte på, jeg ville støbe pladen fast og få lavet en pæn runding og så ligge måtten ud over, gerne så den får fat på nogle cm i bådens glasfiber. (det binder bedst hvis du sliber ned til bådens glasfiber)
Men epoxygrunder og maling skal da nok også kunne bruges.
Uanset hvad du bruger så er det meget vigtigt at få forseglet alle kanter på fineren, da de er sarte over for fugt.


Vi prøver igen, i morgen --
Kistebænken vil sidde meget solidt fast med kun epoxyspartlen, men dem der bygger både med teknikken "stich and glue" bruger næsten altid at dække overfladen med en tynd måtte.

Hvis du bruger en tynd vævet mmåtte vædet med epoxy, er der ikke meget slibearbejde bagefter - inden du maler.

Hvis du afpasser tiden, og epoxyens hærdetid, så kan du sørge for at epoxyen er ½ hærdet og stadig klæbende inden du spartler overfladen glat. 
Når epoxy er klæbende kan du "bygge videre"  og spartle ujævnheder.

Når epoxyen er hærdet til hård blank oveflade, SKAL det støbes for at det næste binder.

EVENTUELT kan du bruge "peel ply" - når man river det af, er overfladen klar tilnæste gang spartning og næste klæbeproces.

Du behøver også kun lige at lægge den tynde måtte ud over hjørnerne i eet lag og 3-4 cm ind over siden af båden, så vidt jeg kan skønne det.

PS - husk at indvendigt i rummet bør du også sørge for at det er glattet ud - der er ikke noget der er værre end skarpe kanter af glasfiber og spartelmasse inde i en stuverum - det kan man rive fingrene på i mange år bagefter :-)

To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også