Skifte dørbælg Miele Vaskemaskine

Jeg vil gerne skifte dørbælgen til en Miele vaskemaskine (Miele WCF130 NDS). Jeg tror sagtens, at jeg kan finde ud af at skifte dørbælgen, hvis jeg ellers kan få adgang til maskinens indre, dvs. jeg har brug for hjælp til at afmontere frontpanelet eller toppanelet eller et vink til, hvor jeg kan finde en "teknisk tegning/dokumentation" af maskinen.

(De YouTube-videoer, der omhandler "Door seal removal", vedrører typisk ældre Miele-maskiner, der er skruet lidt anderledes sammen, når det gælder frontpanelet)
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du tager sæbeskuffen ud, er der en skrue, som holder betjeningspanelet fast. skru den ud og demonter betjeningspanelet. Så kommer der sikkert skruer til at holde fronten frem. Der er også en skrue i selve fronten lige nedenunder hullet i forpladen.

fase
Du kan også tage overpladen af. I siden er der to skruer skjult under plastpropper 0g et par skruer på bagsiden af maskinen. Så kan du sikkert få skilt det ad.

fase
Hvis det kun er bælgen der skal skiftes er det oftest ikke nødvendigt at afmontere front eller panel.  
Afmontering af den gamle: 
Rundt i kanten yderst sidder en fjeder på et stykke ståltråd. Denne vippes af. 
Så stoppes forende af  lugebælg ind i maskinen 8 som at vende en strømpe ) så du kan se / føle yder kanten af lågebælg, og især det spændebånd der holder den fast på kar. Spændebånd løsnes ( her skal der lidt fingerfærdighed til ) og lugebælg rykkes af. Spændebånd kan være af plast typen med takker lidt ligesom kabel strips. Så skal den vrides sidelæns. 
Den nye lugebælg smøres i vulst kanten med glidemiddel. Det kan være opvaskemiddel eller lignende. Så kan den smuttes på plads.
forende af bælg vrides ind i tromlen så man kan få spændebånd sat på igen. Ved plast spændebånd strammes med tang. 
Forende trækkes ud og sættes på kanten af maskinen ( også lidt glidemiddel) 
Til sidst ståltråds bånd med fjeder.
Se efter at det sidder uden vulster og bølger. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for begge svar, Fabrin og elmand.
Til Fabrin: På min 2 år gamle Miele er der ikke de sædvanlige skruer med plasttilpropninger i overpladen, så den fremgangsmåde opgav jeg. Til gengæld kunne jeg med hjælp fra et par stærke unge hænder montere dørbælgen direkte gennem døråbningen, sådan som elmand har beskrevet,  uden at skulle afmontere frontpanel eller overplade.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis