Træbeskyttelse - fremstilling ?

Hej.
Da jeg ikke har et Silvan eller Bauhauslignende byggemarked i nærheden (bor og opholder mig SEA) søger jeg en opskrift på at fremstille mit eget Gori eller Pinotexlignende produkt. Mine udv. døre og vinduer -af hårdttræ, har været behandlet med alm maling, og det skaller hurtigt af her i varmen. Jeg har forsøgt mig med alm vegatabilsk olie blandet op med acetone og en teak-lign. bejdse, dog ikke med særligt stort held. Det må være muligt for mig at fremskaffe lindolie, men HVAD skal der ellers til ? 
Er der nogen det har en god ide ?
- på forhånd tak / mvh / G 
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor ligger SEA ?

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
SEA : SydØst(East)Asien - Vietnam. Jeg forstår vist ikke helt dit svar - - - er det dit løsningsforslag ? mvh/G
 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det var heller ikke et svar. Jeg blev bare nysgerrig på hvor SEA lå henne i verden.

Måske er der andre kan kan give dig et svar / løsningsforslag.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Det er meget vanskeligt at komme med opskrift herfra, da det er andre træsorter og klimatiske forhold. 
Men acetone er nok noget af det dårligst tænkelige at blande i det. Det er vel netop olie opløsende så der er 2 ting der modarbejder hinanden. Vegetabils olie er heller ikek særlig god svampe dræbende.
Linolie har en meget lille molokyle størrelse og trænger derfor let ind i træets porrer uden at der skal bruges hjælpe stoffer som terpentin eller vand. Det bruges meget på fyrretræ ( som jo ikke er det du har)
Men her skal det blandes med lidt fugesin for at det kan være svampedræbende ved udendørs brug.
Ellers har man jo træ tjære som er et meget brugt imprægnerings middel i gamle dage. Det kan også laves så det ikke er sort. 
Men også okse blod og øl har været brugt til træbeskyttelse. Diesel olie her også en god virkning
Jeg ville nok søge de gode råd lokalt for at få det til at virke. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand / Erik.
Mange tak for svaret, jeg er blevet meget klogere. Jeg ved at man lokalt - til havemøbler, anvender diesel olie, så det vil jeg nok eksperimentere lidt med. Iøvrigt er det jo lidt underligt at der ikke er mere brug og forsøg med disse tiltag (som gør sig gældende på maling-området, tx, "Bonderøvens" udsendelser), men såen er det jo - -  
Det man i Danmark kan købe som (dyrt) teakolie, er jo nok bare en slags fortyndet linolie (?) 
mvh.Gunnar
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Prøv at søge på linolie maling.
De findes både med og uden fungicider.
Tidligere brugte man jo netop det til alt træværk, men til vinduer er det lidt af et problem, for den lange tørre/hærde tid gør at man ikke kan lukke vinduerne   
"Bonderøven" har en udsendelse hvor han får lavet de forskellige malinger til hans hus, dog kun indendørs, da han vist nok bruger trætjære til hans bindingsværk.
Han har også en udsendelse hvor han viser "slammaling" som er det der er blevet brugt i århundrede i Sverige, og netop giver den Svenskrøde farve.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
hej:) jeg er uddannet bygningsmaler (inden jeg blev sygeplejerske) uddannet i 1969. jeg blev undervist i--at lave linole maling, og bruger det den dag idag, da vi bor på en gammel gård, med meget træværk (også udendørs) Dette holder det udendørs træværk i tip-top stand.. Alt efter om du vil have det "farvet" eller farveløst--så er opskriften her:
  • Rør 1 del linolie op med 2 dele kærnemælk, og tilføj 20-25 gram hjortetaksalt pr. liter maling.
  • Tilsæt 100 gram jernvitriol pr. liter for at hindre algevækst på træet.
  • Brug kun jernvitriol ved mørke farver, da jernvitriolen ruster. Brug zinkvitriol eller Atamon ved lyse farver.
  • Jeg formoder du kan skaffe linolie--atamon og en "slags" kærnemælk--god fornøjelse:)

Valdemar 12: 
Se det var et godt svar, mange tak for det! 
Min intention med at fortsætte forsøg med dieselolie + , lyder også til at være for simpelt og i hvert fald nemt, så nu fortsætter jeg med dine hints. Man har her i landet stor produktion af maling - så linolie må kunne skaffes, kærnemælk i dansk forstand findes nok ikke, men da de visse steder har (primitiv) egenproduktion af smør må der jo være et restprodukt. De andre addetiver kan-jeg-have-i-kufferten. 
hej igen--forstår du kan have problemer med at få linolie, men Fernis--er lavet på linolie, (kig på emballagen)--og dette kan du bruge fortyndet med terpentin--eller en anden olie--som: rå valmueolie eller rå valnøddeolie (i stedet for fernis,) men så bliver malingen ikke helt så holdbar.
god fornøjelse med maler-arbejdet:)
  • jeg har engang brugt dette med udmærket resultat

  • 1 del linolie
  • 2 dele kærnemælk.du kan bruge et hvilket som helst surmælks produkt
  • 20-25 g hjortetaksalt
  • Jernvitriol
Fremgangsmåde:
  1. Start med at røre 1 del linolie sammen med 2 dele kærnemælk.
  2. Tilføj derefter 20-25 g hjortetaksalt per liter maling, du har planer om at fremstille.
  3. Derefter tilsætter du 100 g jernvitriol per liter maling. Det har den effekt, at du kan bremse algevækst på det træværk, du skal i gang med at male. OBS: Erstat gerne jernvitriol med atamon eller zinkvitriol i tilfælde af lyse farver. Du bør kun anvende jernvitriol til mørke farver, fordi det ruster med tiden.
  4. Lad malingen tørre i mindst en time.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også