Træbeskyttelse - fremstilling ?

Hej.
Da jeg ikke har et Silvan eller Bauhauslignende byggemarked i nærheden (bor og opholder mig SEA) søger jeg en opskrift på at fremstille mit eget Gori eller Pinotexlignende produkt. Mine udv. døre og vinduer -af hårdttræ, har været behandlet med alm maling, og det skaller hurtigt af her i varmen. Jeg har forsøgt mig med alm vegatabilsk olie blandet op med acetone og en teak-lign. bejdse, dog ikke med særligt stort held. Det må være muligt for mig at fremskaffe lindolie, men HVAD skal der ellers til ? 
Er der nogen det har en god ide ?
- på forhånd tak / mvh / G 
Hej. Da jeg ikke har et Silvan eller... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jensen55. tak for svar, det falder meget godt sammen med det foregående (fra Valdemar12) , så det må være det jeg skal forsøge mig med.
Som nævnt i mit første indlæg (24/8) så har jeg mange afskallede malede døre og vinduer. Har I eller andre kloge mennesker en ide til afrensning (i Dk. kan man jo købe kemikalier til dette) - har I en "opskrift" eller ide til afrensning ?? Jeg har flaskegas og importeret bunsenbrænder - og 'knofedt' skal der jo til.

En helt anden ting: når nu efteråret og vinteren stunder til - og el-regningen stiger 3-5 dobbelt af det normale, så er I (responderne med "vedhæng") meget velkomne hertil. Jeg har tre ledige dobb.værrelser til rådighed. 
Med de energipriser i EU/Dk. bliver flybilletten så rigelig betalt, her er aldrig under 18 gr (pt. 34) - et lavt prisnieveu, meget at opleve (østens "mystik") og meget let (på egen hånd) at rejse rundt og begå sig. Således : sluk for hovedafbryderen, og se at komme afsted - - - 
Jeg er gerne til rådighed med råd & vejledning (har rejst meget i SEA og boet her i 17 år)   evt. kontakt : [email protected]  Mvh. Gunnar    
Det sidste er da et godt bud. Men ikke på grund af energi priser. Konen har da talt om Vietnam 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Gunnar:) virkelig et flot tilbud:)--ang. afrensning af "gammel" maling på døre med videre der skaller--har jef altid brugt min hjemmelavede afrenser --med hovedingrediens--brun sæbe:)
husk handsker.
  • Brun sæbe
  • Folie
  • Eddikesyre
  • Spartel
  • Start med at påføre den brune sæbe i et tykt lag.
    Påfør folie, så sæben ikke tørrer ud, og lad den stå i minimum et døgn.
  • Efter et døgn bør malingen være opløst. Dog kan særligt tykke lag maling kræve flere behandlinger.
  • Hvis laget af malingen er særligt tykt eller genstridigt, kan det nogle gange være nødvendigt at lade sæben og folien være påført i op til en uge.
  • Sol og varme vil hjælpe med at fremskynde processen.
  • Anvend herefter spartlen til skånsomt at fjerne malingen.
    Når al malingen er fjernet, skal materialet rengøres.
  • Det er vigtigt, at du til sidst vasker med vand tilsat eddikestyre. Her skal du bruge 2 liter vand til ¼ liter eddikesyre. Den brune sæbe er nemlig basisk og det er derfor vigtigt, at processen bliver neutraliseret med eddikesyre.(du kan bruge almindelig eddike)
  • P.S. det skal være brun sæbe i "fast form"--måske kan flydende bruges--det har jeg aldrig prøvet--men vi kan sige som Pippi langstrømpe--det har jeg aldrig prøvet før--så det kan jeg helt sikkert:)

Valdemar12 Tak for svaret, meget detalieret- så er det sq bare om at komme i gang - - -  
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også