Isolering af inderside af ydermur i kælder

Hej!
Jeg forsøger at opgradere en murermestervilla-kælder fra 1930 ved at lave indvendig isolering af ydermure.
Jeg får af en håndværker anbefalet wediplader - efter at have facadefræset løst puds væk og pudset op med en Weber Multi280 mørtel, som er diffusionsåben. Håndværkeren mener, at der skal anvendes diffusionsåben maling efterfølgende. MEN i dag lærte jeg af en mand, der sælger wediplader, at de IKKE er diffusionsåbne (da de jo er vandtætte og ment til vådrum).
Jeg frygter nu, at når der ikke er diffusionsåben for at bringe fugt væk fra inderside af ydermur så giver dette grobund for skimmelsvamp (i det kælderværelse han allerede har lavet). Altså jeg forstår det sådan at skimmelsvampen starter i ydermuren. 
Mine spørgsmål er nu: er den frygt velbegrundet? Og: hvilket materiale skal jeg så isolere murene med?



3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Korrekt at fugt ikke kan undslippe gennem pladen, men burde ikke give grobund for skimmel da du har fjernet alt organisk materiale ned til ren beton og derefter kun tilført mørtel.

Hvor indtrængende fugt vil vandre hen når det ikke kan undslippe gennem pladen er et andet spørgsmål, jeg ville ikke bruge wedi i kælder, de fleste bruger moderne porebeton/gasbeton.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg har et rum i kælderen, hvor der sidder Wedi-plader (monteret før jeg købte huset) og som BOFH siger, er det meget vigtigt at væggen bag er HELT rå. Dvs. der må ikke være nogle rester af organisk materiale som f.eks. tapet el. lign. Lavede for nyligt et lille hul i forbindelse med rørarbejde og der var ikke skimmel. Men jeg kender nogle, der er hårdt angrebet af skimmel bag wedi-pladerne.

I et kælderrum som jeg har ny-istandsat har jeg brugt Ytong Multiporr plader, som isolerer vildt godt og er meget diffusionsåbne. Ulempen er, at de er enormt bløde og svære at sætte noget op i bagefter. Alternativt kan man bruge gasbeton (dårligere isoleringsevne) eller Skamowall (samme isoleringsevne og hårdt/skruefast, men dobbelt pris). Pladerne spartler man med kalkbaseret spartelmasse som købes sammen med og males til sidst med kalkbaseret eller silikatmaling.

Mvh. AllanE
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
PS: Velkommen til LDS   

Mvh. AllanE
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også