Lave græsplæne på gamle herregårdsstens sted

Kære alle

VI har fjernet mange herregårdssten i vores have hvor der har ligget masse af sand (30 - 40 cm) under dem. Planen var at vi laver græsplæne der hvor stenen har ligget.
Hvordan skal sandet blandes med jord og hvilken type jord? Eller skal der fjernes en del sand først? 
Jeg tænker jeg henter finkompost fra genbrugspladsen og blander den med sand og til sidst ligger jeg ca. 5 mm topdressing ovenpå. Ville det være OK?
Jeg vedhæfter et billede.

På forhånd tak!
Andras

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal nok fjerne mindst 10 cm sand og så lægge 15 cm muldjord på. Så kører du med fræser, tromler og sår græs frø. 
Der er ikke behov for topdressing. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Meget enig med Elmanden

Kompost er ikke jord men blot ikke omsat organisk materiale som forgår med tiden, fint at tilsætte sammen med muldjorden for at give lidt næring.

Det er fordelagtigt at den nye jord har cirka samme beskaffenhed som jorden under den eksisterende plæne. Hvis du blander for meget sand ind får du en jord som dræner bedre og tørrer hurtigere ud. Det vil du kunne se i en tør sommer. Det er selvfølgelig bare kosmetisk, plænen skal nok klare sig og vokse fint, det vil bare ikke være så ensartet.


Du skal tjekke om der er stabilgrus under sandet.
Jeg lavede græsplæne over et stykke af en gammel indkørsel og lod stabilen ligge og havde kun 10 cm jord ovenpå.
Græsset vokser fint i jorden, men når der så er en sommer (som denne) hvor der ikke falder meget regn, ja så var det tydeligt at se hvor stabilgruset lå, for græsset blev her meget hurtigere gult og trist, fremfor resten.

Man kan lige ane "en stribe" på billedet fra skyggen og ind mod hegnet...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej 
Tak for svaret! 
Muldjord er det noget man skal bestille eller er det det samme som kompost man kan hente fra genbrugspladsen? 
Muldjord og kompost er ikke det samme :) 

Kompost er nedbrudt haveaffald. Muldjord er skrabet af en mark et eller andet sted og består af sand, ler og organisk materiale i varierende mængdeforhold. Når man køber muld er det ofte lidt fattigt på det organiske materiale og derfor kan det ikke skade at tilsætte kompost fra genbrugspladsen.



Annonce
Du bestiller muldjord ved en lokal "grus og sand vognmand " eller anlægs gartner. Det kommer ofte med lastbil og tippes af ved din indkørsel. Men det er ikke billig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej igen. Tusind tak for jeres svar! Nu har jeg undersøgt og jeg har fundet i nærheden et firma der kan aflevere jord. Skal det være alm.muldjord eller sandmuldjord? Jeg spørger fordi der allerede ligger sand pga den tidligere belægning (herregårdssten), og derfor mener jeg at det skal være alm.muldjord men jeg blev lidt i tvivl da jeg så der findes to forskellige. 
Du skal have almindelig muldjord eller lerholdig muldjord når du vil fræse det sammen med sand. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusind tak jeres hjælp! 
I går flyttede vi 5 m3 muldjord på sand/grus og i morges har vi sået græs frø. Der kommer lidt gødning i aften ovenpå og vi vander hver dag x2 (der kommer desværre ikke regn i de næste par dage).
Ingen gødning før til næste år. Og græsfrø kan sagtens spire i den fugt der er i jorden. Det er når det begynder at få et grønt skær at man skal tænke på tørke. Men det er meget sjældent her i efteråret. Så lad de græsfrø få fred uden daglig vanding 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis