Vandbåren gulvarme, varme"pletter"

Hej

Vi har fik lagt gulvvarme i efteråret, og det har virket upåklageligt. Herunder sommeren har vi skruet helt ned for termostaten. Men vi oplever at der steder på gulvet som er varmt, selvom der ikke burde. Det er ofte det samme sted.
Hvad kan det skyldes?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS.
Hvordan er temperaturen på gulvvarmen styret? Er det blot med en returtermostat eller er det med vægmonteret termostat, blandesløjfe og cirkulationspumpe?

Søren O
Det kan være rør der går u-isoleret i gulvet hen til et andet rum 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der hvor den varme plet er, er der ikke noget uisoleret rør. :-\
Kan du ikke sende et billede af din termostat.

Søren O
Har det system som hedder Roth. 
Annonce
Du skriver at det er OFTE det samme sted. Betyder det at det er forskellige steder at der er varmt?

Hvis man flytter en fx pude, der har ligget på gulvet, vil man et stykke tid efter kunne mærke at gulvet er ekstra varmt. Der hvor der ligger tæpper, er temperaturen også højere.
Der et specifikt sted som altid er varmt uden at der har ligget noget der. 
Men systemet burde vil slet ikke varme når temperaturen er så høj? Jeg har sat termostaten til 16 grader i alle rum. 
Nej det skal ikke varme hvis temperaturen er højere end det indstillede.

Mine termostater til gulvvarme står fast på et par og tyve afhæng af rum.  Det er meget lidt jeg har justeret på dem, de 20 år jeg har haft gulvvarme. Når man justerer fx 1 grad, går der mindst en dag før temperaturen har tilpasset sig den nye justering. Så det er ikke noget man skal justere på hele tiden. Jeg anbefaler folk med gulvvarme ikke at justere ned om sommeren, da det kan være drilsk, at finde den rette justering om vinteren.

Det er det samme som biler med automatisk klima-anlæg. Når man har fundet den rette temperatur, skal man holde den der, og ikke skrue op eller ned afhængig af om bilen er kold eller varm, når man sætter sig ind. Det er det en termostatregulering tager sig af.

Termostaterne åbner og lukker automatisk med jævne mellemrum for at de ikke gror fast, det kan ikke være starten af strengen du kan mærke, der lige får et skud varme?
Når du har “termostater i flere rum” har du sikkert også blandesløjfe og cirkulationspumpe. Hvad er temperaturen i blandesløjfen indstillet til? Gerne et billede.

Søren O
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis