Dør lukker ikke ordentligt

Hej, jeg har en dør, der ikke lukker ordentligt. Hvordan fixer jeg den?

I et langt stykke tid, så har der ikke være noget problem med døren overhovedet. Fra den ene dag til den anden, så virkede det som om, at døren var sværere at lukke. Det virker som om, at selve låsen der går ind i væggen ikke tager fat/ går ind. Pga. det, så går dørhåndtaget heller ikke op, så det virker som om døren altid er lidt åben.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har sikkert to muligheder for en løsning. Du kan lægge en lidt tykkere skive i hægslet, det ville jeg gøre, eller file lidt af i låseblikket. Årsagen til, at døren ikke lukker, er sikkert at døren er sunket lidt pga. slid på ringene i hængslet. Det kan du undersøge ved at løfte lidt op i døren, når den skal lukkes.

fase
For mig ser det ud som 2 problemer - og kan ikke helt forstå, at problemet opstod fra den ene dag til den anden.
Når man ser på låse blikket i karmen, man man på slidmærkerne se, at fallen umiddelbart ikke kan komme ind i hullet, da slidmærkerne viser, at den rammer for lavt. Der kan man som Fabrin skriver enten lægge skiver i hængslerne eller slibe af låseblikket, eller flytte det lidt ned.
Men det andet problem er så, at håndtaget jo også hænger, selv om det ikke er på vej i indgreb i låseblikket. Så noget tyder på, at et eller andet klemmer på fallen, idet den jo ikke er helt ude, og derfor går håndtaget ikke op.
Så jeg ville i første omgang kigge på selve låsen i døren. Hvorfor hænger fallen, hvor den gør. Sidder noget i klemme? Evt. tage låsen ud - er problemet der så stadig? Nærmest umuligt at give en løsning uden at have låsen i hånden, så man kan finde ud af, hvorfor fallen ikke kan komme helt ud.
Det tyder så også på, at hvis fallen kunne komme til at virke normalt igen, så ville den på en eller anden måde nok kunne hænge fast i låseblikket uden at gøre noget, selv om slidmærkerne antyder, at det burde den ikke kunne gøre. Men slidmærkerne opstår jo ikke bare på en dag.

Kurt B. Andersen
Når du har problemet med håndtaget selv med åben dør ( billede 1 ) så tyder det på at der er sprunget en fjeder inde i låsekassen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Vender fallen ikke den forkerte vej? For mig ser det ud som om låsekassen er til en venstrehængt dør.
Okay, jeg kan se at den er venstrehængt. Men fjederen til at holde håndtaget oppe er knækket.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis