Ledninger til 12V indbygningsspot på loft.

Hejsa
I forbindelse med salg af hus har jeg fået lave et el-eftersyn. Rapporten siger at der ved vores 12V indbygningsspot (65 stk i 8 rum!) er brugt ledning med for lille tværsnit og at samlingen skal være anbragt i en dåse (det er bare samlet i muffer og så en lerpotten henover for at skærme mod isolationen). Jeg har efterfølgende snakket med elektrikeren som lavede rapporten. Han siger at ledningen skal være 1,5 mm2. Lerpotten havde han sjovt nok ikke et problem med.
Spørgsmålet er nu:
1) Kan jeg argumentere for at det var lovligt da det blev lavet i 2006?
2) Har han ret i at ledningerne skal være 1,5 mm2? Kan 1 mm2 bøjelig ledning op til 3m ikke også bruges?
3) Er lidt i tvivl om hvor tyk ledningerne er. Hvis det er 0,75, er der nogen som helst mulighed for at genbruge dem? F.eks ved at skifte til nye 220V spots? Det er et gips loft og det bliver et kæmpe arbejde at skifte de ledninger da der ikke er særlig høj rejsning og ledningerne ligge mellem to lag isolering.
4) Andre gode forslag til et "quick fix"? Er selvfølgelig med på at jeg skal have en elektriker til at lave den del som kræver det.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skal være 1,5 mm2 eller mere især når det er 12 V spot. Lad os nu sige at du har 12 v 25 W pære i spot. Så bruger hver spot omkring 2 A. Så der skal ikke mange spots efter hinanden før det kommer op på strømværdi for 15 mm2 kabel, som oven i købet ligger med isolering omkring. 
Du kan sikkert binde din nye kabel sammen med den der er trukket og på den måde få det skiftet. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
I vejledningen på SIK står at tilledninger gerne må være 0,75, bare de ikke er unødvendigt lange?
Gør det en forskel hvis jeg skifter til 220V LED spot? (og så dropper transformatoren selvf.)
Er der en smart måde at "samle" to ledninger på så man kan bruge den ene til at trække den anden med? For at det skal være brugbart skal det jo trækkes ned gennem hullet i bunden a lerpotten.
230v SKAL være min 1,5 mm, ny skriver du at du skal sælge huset, i så fald ville jeg glemmer alt om det, og så give et lille afslag i forbindelse med en forhandling. Måske vil de nye købere skifte loft og så i den forbindelse skifte over til 230v....... 12v halogen spot er noget fanden har skabt en dag han ha de tømmermænd. De bliver uhyggelig varme, de spænder for let, jeg har set mange installationer med både forkullede ledninger og træet Om de  er monteret er det ikke usædvanligt at se a de er svendet, så der har været tæt på brand. 
mfrost skrev den 22-08-2022 15:16:08

230v SKAL være min 1,5 mm, ny skriver du at du skal sælge huset, i så fald ville jeg glemmer alt om det, og så give et lille afslag i forbindelse med en forhandling. Måske vil de nye købere skifte loft og så i den forbindelse skifte over til 230v....... 12v halogen spot er noget fanden har skabt en dag han ha de tømmermænd. De bliver uhyggelig varme, de spænder for let, jeg har set mange installationer med både forkullede ledninger og træet Om de  er monteret er det ikke usædvanligt at se a de er svendet, så der har været tæt på brand. 

Ok, tak for svaret. Jeg får en elektriker ud og give et tilbud på at skifte det hele og så kan jeg tage det med i en forhandling.

 

Selv om du får det skiftet så har du stadig denne anmærkning i el-rapport. Så hvis du vil undgå det så skal det laves OG der skal laves ny el-rapport. I anden forbindelse har jeg så set at ejerskifte forsikring  ( som køber kan tilbyde at betale 1/2 delen af ) stadig tager forbehold for det som stod i første tilstandsrapport. Om det gælder her kan jeg ikke sige. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis