Sålbænke i stuk?

Vores hus skal i forbindelse med facadepuds ha nye sålbænke og da det er et ældre hus med udskæringer og dekorationer vil jeg gerne lave sålbænkene ligeså. 

Jeg tænker dog at nu man kan få facadestuk tænkte jeg at man måske også kan få stuk eller polyurethan som kan limes på eller op under så man får det der klassiske romerske look.  
Kender i et produkt man kan købe herhjemme til det? 

Billederne er af huset som det ser ud nu, og inspirationen til hvordan jeg gerne ser det kommer til at se ud

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er der jo en fin understøbning på sålbænken som den er nu , det ville da være synd at begynde at lime sådan en fake ting på
Som der ses på bileldet af huset er flere af sålbænkene der overhovedet ikke. 

De andre to billeder er eksempler som jeg ønsker det kunne blive :) 

Udvendigt er det ikke stuk, men en trukket gesims i puds du bør gå efter. Stuk er i gips som ikke er vejrbestandig, og det er polystyren heller ikke.

Det er ikke så svært at trække en gesims, men har du ikke mod på at udfører det selv, er pengene givet godt ud få en duelig murer til opgaven.
Jeg har skam mod på at trække en selv, har fornuftige evner og ser ikke selve arbejdet som det sværeste.  

Men det er nu rarest at gøre tingene mest enkelt, så ville sgu være noget nemmere at kunne sætte en letvægtst facadeprofil op i stedet for, som der kan pudses om. 

Og ellers skal jeg lige ha luret skabelonen jeg skal ha lavet dertil

Skabelon til vindues sålbænke var ofte lavet af det vi nu kalder almue gerikter eller almue gulvlister. De skal naturligvis vendes så "krummelurer" vender ind imod sålbænken, Overkant på brættet bruges så til at pudse overflade lige med.
Der saves så der også er ender i samme materiale. 
Der støbes så med beton ned i formen på stedet, 
Du laver de længste først og kan så afkorte formen til de mindre vinduer. husk at smøre godt med olie så det slipper formen. Eller beklæde med husholdnings film. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Der er stor forskel på at monterer stuk og så trække en gesims. En støbt gesims som senere monteres holder ikke særlig længe.

Det vigtigste er at lave skabelonen samt slæden hvorpå gesimsen trækkes så du får et ens træk hver gang du fører skabelonen over det puds du har kastet på.

Skabelonen klippes oftest i zink, men træ der pudses i kanten kan også bruges.

Oftest blev gesimsen trukket på udkragende mursten hvor stenene dannede en bund. Mangler udkragningen kan du monterer passende imprægnerede lister hvorpå gesimsen trækkes, men så skal du anvende ren kalkmørtel for ikke træet rådner. 

Denne fremgangsmåde blev i stor stil anvendt på de såkaldte ildebrandshuse i København hvor trælisterne blev imprægnerede med beg.

Blødere materialer som eksempelvis polystyren til erstatning for træ holder ikke til at mørtlen trækkes gentagne gange.

Her kan du se fremgangsmåden. 
https://youtu.be/sOsPe9l1a0s
Rantzaus metode er perfekt til "lige gesimser" altså hvor der er langsgående linjer. Skal der være krummelurer som du viser på dit billede nr. 2 så skal man bruge andre metoder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Til en pudset facade ville jeg vælge et design hvor vand bliver holdt fri af muren, en eller anden slags drypkant nogle cm fra væggen.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg er faldet over det der kaldes facadestuk fx. https://www.malgodt.dk/maling-producent/nmc-stuk/nmc-facadestuk

Især denne tænkte jeg på: https://www.malgodt.dk/domostylr-fa10-facadestuk

Der er jo nogle der som jo er færdiglavede kan man sige.  Tak for jeres gode svar indtil nu iøvrigt :) 

Facadestuk i kunststof du henviser til vil du fortryde. Det holder kun få år.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også