Kuldebr ved vindue. Hvordan kan vi udbedre den

Min indermur og ydermur er muret sammen og umiddelbart kan jeg hverken se flamingo eller murpap. Så der nå jo være en kuldebro. Og såden er det jo ved alle vinduerene så. Jeg har dog ikke haft problemer med skimmel omkring vinduerne. Jeg havde nok egenlig fortrækket  og pudse op igen som den er og leve med at der er en kuldebro.Det har det jo nu været i 50 år (70er hus).
Hvad siger i? 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt er “samlingen” mellem yder- og indermur skjult af vinduesrammen. Når der så skiftes vinduer er det nærliggende at fjerne kuldebroen ved at fjerne ca. 2 cm. mursten ved “samlingen”.

Søren O
Når du ikke har haft problemer så hænger det nok sammen med at du ikke har gardiner eller lignende der dækker mur hjørnet af. Hvis det er ventilaret og opvarmet som rummet er så har skimmel ikke så gode vilkår.
I mit første hus så det sådan ud, dog var det indermur / gasbeton som gik ud imod ydermur. Selv om huset dengang kun var 1-2 år gammel ( Bygherre fallit ) tog jeg alle vinduer ud og savede murstykket væk så der kunne indsættes 20 mm flamingo. Men vi havde også sorte plamager på murhjørnet. 
Hvis du vil have det ordnet så skal den lodret fuge først helt væk. Så borer du alle vandrette fuger ud indtil ca. 3 cm inde på stenen. En fladmejsel skråt oppefra næsten lodret og så en god klap af en hammer får stenen til at flække uden at gå løs.
Men alt arbejde med værktøj i nærheden af de fine vinduer er naturligvis ikke uden risiko for skrammer,  
Ved pudsning skal du så have kylling net hen over ellers  må du lave en inddækning/lysnings panel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Som der bliver skrevet ovenfor, min. 2 cm helst mere.
Har selv gjort som skrevet ovenfor, dog ca.  6 cm.
Herefter afsluttet med vinduesindfatning for alle vinduer, da jeg monterede nye vinduer.
Ved de nye vinduer fik jeg lavet fals i vinduet for indfatningen.
Ved få vinduer fik jeg medleveret U-skinne i plast for indfatningen.
Leverandør for vinduesindfatningen:

www.nordicinnercore.dk


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis