Tornado eller støvsuger

Jeg er i tvivl om man kan nøjes med husets støvsuger og en tornado udskiller til gds opgaver (gipsstøv, træstøv, lign). Eller om jeg er nødt til at købe en værkstedstøvsuger.

I forvejen står der flg på ønskelisten:
- dyksav (festool)
- akku fygepistol til poser
- askestøvsuger
- kompressor med sømpistol / akku sømpistol
- overfræser
- bordrundsav (og en garage med værksted)

Konen ville gerne jeg sparede et par steder…
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan nemt selv lave en cyklon, den kan bruges til både husets støvsuger og senere værkstedets.
Gips/spartel støv ryger lige gennem en almindelig støvsuger.
Jeg har lavet en støvcyklon af en lille metal tønde, en oversavet fugepatron og to stykker afløbsrør.
kaffemand skrev den 21-08-2022 07:11:27

Du kan nemt selv lave en cyklon, den kan bruges til både husets støvsuger og senere værkstedets.
Gips/spartel støv ryger lige gennem en almindelig støvsuger.
Jeg har lavet en støvcyklon af en lille metal tønde, en oversavet fugepatron og to stykker afløbsrør.

 Ødelægger det ikke husets støvsuger?

Vores husstøvsuger fik jeg renset med trykluft.
Så har jeg købt en billig værkssted våd/tør støvsuger og bygget en cyklon og en ekstra lang støvsuger slange.
Hvis man er i gang med gips spartel filt og maling, så er en ekstra støvsuger kun en lille del af det samlede buget.
Det er i hvert fald sådan jeg ser på det.
kaffemand skrev den 21-08-2022 07:52:01

Vores husstøvsuger fik jeg renset med trykluft.
Så har jeg købt en billig værkssted våd/tør støvsuger og bygget en cyklon og en ekstra lang støvsuger slange.
Hvis man er i gang med gips spartel filt og maling, så er en ekstra støvsuger kun en lille del af det samlede buget.
Det er i hvert fald sådan jeg ser på det.

 Kommer lidt an på hvilken støvsuger. En m klasse koster hurtigt 4-5k. Og hvis det kan undgås, er der råd til flere kaffebønner og sjovere udstyr 

Pinkhenrik har lavet en cyklon til støvsugeren i værkstedet, prøv at søge på den.

fase
Annonce
Har du kigget hos onkel 
Med sådan en der kommer du langt 
Den ser sådan ud...
Jeg startede med en 10 liters spand, men da den hurtigt blev fuld og jeg glemte at at tømme den fik støvsugeren mange tæsk  
Derfor byggede jeg en separator og en spand med vindue i, så jeg kan se hvor meget støv der er i den.
Det hele bliver drevet at en almindelig indendørs støvsuger, hvor hjulene blev ødelagt efter et fald ned af en trappe.
Støvsugeren har nu levet i værkstedet i mange år, og har fortsat masser af sug i sig. Jeg skifter pose/filter ca hver halve år, alt afhængigt af hvor meget den bliver brugt.
Det skal dog siges at den kun bliver brugt til håndslibeværktøj, da jeg har en større udsugning til min bordsav og fræser.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Min er snart 10 år gammel. Lavet af en spand med skumfiduser, en "tragt" jeg har fundet til en moppe og lidt krydsfiner og et par afløbsrør.
Den eneste ulempe er at spanden er for blød og bliver suget sammen ved for kraftig vakuum. 
Jeg har købt en stål askespand, men er aldrig kommet videre med projektet, så jeg bruger den bløde plastik udgave. 
Det med at spanden bliver suget flad kan løses med en undertryksventil. Her lidt 3D print og fjederen fra en vandslange kobling 

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også