Strandmørtel oppudsning af indendørs væg i 70er hus

Hej

Jeg har disse pudsede vægge i mit 70er hus. Jeg har valgt at male dem, som de er, det fungere fint.

Nu skal jeg have skiftet køkken og fjernet nogle fliser, det skal pudses op bagefter. Jeg har hørt jeg skal bruge strandmørtel. Passer det?

Jeg har fundet Weber 7,7% og der står på pakken der skal cement i, men det afhænger af opgaven, så hvor meget cement skal jeg putte i?

Jeg har en vindues karm med fliser, den hælder, kan man få det i niveau med det her produkt? Så jeg kan sætte en plante uden glider ned. Ved ikke om der er grænser for hvor tykt det på komme på. 

På forhånd tak

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det eksisterende puds ellers sidder ordentligt fast når du har fjernet fliser + fliseklæb er der ingen grund til at pudse hele væggen, men blot spartle de huller der måtte komme. 

Din bundkarm kan rettes op ved at spænde et bræt på forkanten i det ønskede niveau, der fyldes op med mørtel (1:10 cement:mørtel) og trækkes lige af + pudse overfladen.
Hvilken type mørtel kommer lidt an på planen for karmens afslutning  (puds, plade, klinker etc) samt lagtykkelsen - der skal en hvis tykkelse til for at det kan binde på underlaget og ikke udtørrer for hurtigt (min 1-2cm), eller svinder hvis det er for tykt. Det bedste resultat fås nok ved at banke det gamle væk først.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej

Mange tak for dit svar.

Jeg har en dør i køkkenet der skal blændes ligeledes, jeg tænker træskelet og så sætte gips på.
Her vil jeg skulle bruge Weber blandingen for at få det til at ligne resten, så jeg hvor meget cement, der så skal i der…?
God ide med brædtet.

Jeg vil helst have en pudset vindueskarm, hvis du har nogle produkt henvisninger vil jeg blive glad. Ikke nødvendigvis links, men bare skære det ud i pap, hvad det er jeg skal bruge. Jeg er helt nybegynder 🙈
Jeg bruger ikke strand mørtel til den opgave. Almindelig bakkemørtel er ganske udmærket. I 70`r hus kan der komme cement i med forholdet 12 : 1 
Det er ikke bedste metode at sætte gips plader op i dør hul. Der er garanti for at det vil revne i pudslaget på begge sider. 
Du bør mure det op i sammen materialer som væggen er lavet af. Er det gasbeton så limes det sammen er det mursten så mures de op i samme blanding. Husk at lave indhug i begge sider så det hænger sammen i forbandt. 
Mørtelmed cement og vand hærder op i tykkelser imellem 1 cm og 5-8 cm. eller mere. Men ved store tykelse så er det godt at lægge mursten eller murstens brokker med i laget. 
Pudset vindues karm skal have noget meget holdbart maling hvis det skal bruges til direkte påvirkning. 
Det er noget andet med spartel masse da det ikke hærder ved vand men skal tørre ud igennem overfladen derfor højst 1cm tykkelse ad gangen og vente til det er tørt. Det gælder også mindre huller. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også